27 aug. 2022

Inför Söndagen den 28 augusti. Tema: TRO OCH LIV


FRÅN EVANGELIERNA
Matt 21:28-31
28"Vad anser ni om detta? En man hade två söner. Han gick till den förste och sade: Min son, gå i dag och arbeta i min vingård. 29 Jag vill inte, svarade han, men ångrade sig sedan och gick. 30 Mannen vände sig då till den andre och sade samma sak. Han svarade: Ja, herre, men han gick inte. 31 Vilken av de båda gjorde som fadern ville?" De svarade: "Den förste." Jesus sade till dem: "Amen säger jag er: Publikaner och horor skall gå in i Guds rike men inte ni.

FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Amos 5:21-24
21 Jag hatar era fester, jag föraktar dem, jag tål inte era högtider.
22 Ty om ni än offrar åt mig både brännoffer och matoffer, finner jag ingen glädje i dem,era gemenskapsoffer av gödda kalvar vill jag inte se.
23 Tag bort ifrån mig dina sångers buller! Ditt strängaspel vill jag inte höra.
24 Låt rätten flöda fram som vatten och rättfärdigheten som en ständigt rinnande ström.

FRÅN BREVEN
Rom 7:14-15
14 Vi vet att lagen är andlig, men själv är jag köttslig, såld till slav under synden. 15 Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag.

FRÅN PSALTAREN
Ps 143:6-10
6 Jag sträcker ut mina händer till dig. Som ett törstigt land längtar min själ efter dig. Sela.
7 Herre, skynda att svara mig, ty min ande förgås, dölj inte ditt ansikte för mig.
Låt mig inte bli lik dem som far ner i graven.
8 Låt mig om morgonen erfara din nåd, ty jag förtröstar på dig.
Visa mig den väg jag skall gå, till dig upplyfter jag min själ.
9 Rädda mig från mina fiender, Herre. Hos dig söker jag skydd.
10 Lär mig att göra din vilja, ty du är min Gud. Må din gode Ande leda mig på jämn mark.

(Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

Inga kommentarer: