12 aug. 2022

KRAFTEN FULLKOMNAS I SVAGHET – 1 Kor 12


Bibelläsning: Andra Korintierbrevet 12
 
Läs bibeltexten här

"Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet." Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark." (2 Kor 12:9-10 FB)

I Guds rike är det ofta tvärt om. Vår egen kraft kan stå i vägen för Guds kraft i våra liv. Vår förmåga gör att vi inte frågar efter Guds förmåga. Våra lösningar gör att vi inte är beroende av att fråga efter Guds lösningar.


Precis tvärtom:

-när jag är svag, då är jag stark
-när jag är stark, då är jag svag

Förutsättningen för att leva ett liv i Guds kraft är att jag är fullständigt beroende av Gud.


==>Mannakorn att tugga på under dagen:
Guds kraft fullbordas i min svaghet


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Kraften fullbordas i svaghet - Vers 1-10
Paulus fortsätter att "berömma" sig. Nu handlar det om de uppenbarelser Paulus fick uppleva fjorton år tidigare. Han berättar också att han fått en "törntagg i köttet" för att han inte ska förhäva sig. Men Paulus berömmer sig hellre av sin svaghet för att Kristi kraft ska kunna vila över honom.
Till eftertanke:
- Hur beskriver Paulus sin uppenbarelse? Kan du känna igen något av det han beskriver?
- Vad tror du Paulus menar med "en törntagg i köttet"?
- På vilket sätt kan vår styrka vara ett hinder för Gud?

En apostels kännetecken - Vers 11-21

Paulus skriver att en apostel kännetecknas av tecken, under och kraftgärningar (vers 12). Men vad som också kännetecknar aposteln Paulus är den stora omsorgen om de församlingar han planterat. Han är rädd (vers 20-21).
Han uttrycker fruktan över att inte finna församlingen som han önskar (vers 21).
Till eftertanke:
Ser vi till något av apostlafunktionen i våra dagar? På vilka sätt yttrar den sig?

Inga kommentarer: