13 aug. 2022

Psalm 97 - LJUS PÅ DIN STIG


Bibelläsning: Psalm 97
Läs bibeltexten här

"Ljus strålar fram för den rättfärdige och glädje för de rättsinniga. Gläd er, ni rättfärdiga, i HERREN, prisa hans heliga namn." (Ps 97:11-12 FB)

I fotnoten till vers 11 kan man i Folkbibeln läsa att den ordagranna översättningen för "strålar fram" ska vara "är utsått".

Det betyder att den ursprungliga betydelsen är att "ljus är utsått för den rättfärdige."

Någon har gått i förväg och sått ut ljus och glädje där det är meningen att jag ska gå.

Förr brukade vi sjunga en kör med orden: "Ljus är min stig när jag vandrar med dig".

Det gäller bara att vi ser upp så att vi inte missar det ljus och den glädje som Herren har utsått på den väg vi ska vandra. 

Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig se det ljus du har utsått på min stig idag.

Kommentar:
Psalmen kombinerar Herrens ställning som kung med Hans rättfärdighet. Han är den högste över hela jorden, högt upphöjd över alla gudar (vers 9), och hans kungatron byggs upp av rättfärdighet (vers 2).

Guds rättfärdighet inspirerar alla dem som älskar Honom att leva i rättfärdighet (vers 10-12).

Inga kommentarer: