27 aug. 2022

Psalm 103 - LOVA HERREN


Bibelläsning: Psalm 103

Läs bibeltexten här

"Lova Herren, min själ, ja, hela mitt inre skall prisa hans heliga namn" (Ps 103:1 FB).

Brukar du tala med dig själv? Det gör David i denna psalm. Han tilltalar sin egen själ, sitt eget inre, och han talar om för själen vad den ska göra.

Vem är det som bestämmer din sinnesstämning? Är det dina känslor? Är det andra människor och vad de säger om dig eller gör mot dig? Är det om du har framgång eller inte som bestämmer? Eller är det andra omständigheter?

David tar kommando över sin själ och talar om vad den ska göra. Det får du också göra. Du får lämna alla negativa tankar och se upp till Herren. Det kan verkligen förändra din sinnesstämning.

Det finns skäl att prisa Herren för vem han är och vad han gör. Psalmen pekar på några:
-Han förlåter (vers 3)
-Han helar (vers 3)
-Han befriar mig (vers 4)
-Han mättar mitt begär med sitt goda (vers 5)

Även om omständigheterna växlar här i livet är Gud tillsammans med David och med miljoner andra som kan säga: "Lova Herren min själ".

Mannakorn att tugga på under dagen: Lova Herren min själ.

Kommentar:
Vers 1-2
David uppmanar sin själ att prisa Gud.

Vers 3-5
David prisar Gud för att han förlåter Davids synder och för att han botar alla Davids sjukdomar.

Vers 6-19
David prisar Gud för hans nåd över alla människor.

Vers 20-22
Uppmaning till änglarna att förena sig med människorna i lovsången till Gud.

Inga kommentarer: