På måndagar, onsdagar och fredagar lägger vi ut inslag från Rut Baronowskys bok Förlåtelseboken. Detta är det sjätte inslaget.
Kapitel 4:2
Om hela relationer i
individualismens tid
Vi lever i ett sekulariserat samhälle där honnörsordet är oberoende. Individualismen breder ut sig och Sverige är det land som har flest ensamhushåll i världen. I individualismens släptåg följer lösa och oförpliktande relationer, där ingen behöver ta ansvar för någon annan, åtminstone inte när motgångarna kommer eller den första förälskelsen har lagt sig. Där individualismen härskar frodas också egoismen. 31
Robert Bly talar i sin bok ”Syskonsamhället” om att
ingen längre vill bli vuxen. Alla vill förbli som tonåringar utan att behöva ta
ansvar. Och vidare skriver han att vår tid kännetecknas av en kultur, där man
alltmer använder andra för sina egna syften. Skilsmässorna ökar och
alltfler barn lever i splittrade familjer.
Media
uppmärksammar ”fördelarna” med de nya familjekonstellationerna. Nu kan ju
barnen få ha mamma eller pappa för sig själv en hel vecka åt gången och den
andre föräldern kan få vila upp sig och umgås med sina vänner, och leva sitt
liv. Barnen får inte bara ha en julafton, födelsedag eller annat
högtidsfirande utan får fira dubbelt upp dels med mamma och dels med pappa. Kan
det bli bättre för alla parter?
Men så möter vi det trasiga barnets längtan efter att få leva och växa upp tillsammans med sitt ursprung, barnet som inte kan förstå att inte mamma och pappa kan fortsätta att leva tillsammans, barnet som ofta till och med tar på sig skulden för föräldrarnas relation. I en norsk undersökning om barns uppfattningar på 1990-talet visade det sig att 20% av barnen var osäkra på om det var någon som älskade dem. Hälften av barnen trodde att föräldrarna värdesatte materiella ting som hus, bil, sommarställe eller kläder mer än barnen.
Det finns verkligen
en destruktiv trend, som leder människor mot isolering och oberoende i världen
idag. Det är nästan kusligt likt det som Paulus beskriver i ett av sina brev
till Timoteus, när han talar om hur människorna kommer att vara i de sista
dagarna:
… i de sista
dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och
på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar,
otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade,
våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla hänsynslösa och inbilska. De
älskar njutningar mer än Gud. De bär fromheten som en mask men vill inte veta
av dess kraft. (2 Tim 3:1-5)
Bibeln
beskriver emellertid också en stark positiv trend i den sista tiden. Den går mot
helhet och beroende.
Profeten Hesekiel i Gamla testamentet skriver om hur det ska bli i de sista dagarna. Han ser en syn där en massa döda benrester ligger utslängda på en slätt. Så börjar Hesekiel profetera och det han profeterar händer inför hans ögon. Det börjar rassla och gny och det står att ben blir fogat samman med ben. Benen får senor och bäddas in i kött och hud dras över dem och slutligen blåses det in ande i dem. Sedan står det att de reste sig upp, en väldig här. I en engelsk översättning står det att detta väsen ställde sig på fötterna som en väldig här. Vilken förvandling - från utslängda ensamma benrester till ett väsen som står på sina fötter, en sammanfogad kropp som rest sig.
Kristi nya
kropp, församlingen, frukten av att Jesus myllades ner i jorden som ett
vetekorn, har ett uppdrag att föra hans liv vidare i denna världen.
Efesierbrevet 4:16 visar emellertid att ingen enskild individ kan klara av
detta. Paulus visar på vikten av att vi har hela relationer till varandra och
att vi faktiskt har ett gemensamt uppdrag i Kristi kropp, församlingen. Det
står att: ”Han låter hela kroppen fogas samman och hållas ihop genom att
alla lederna hjälper och stöder, med just den kraft han ger åt varje särskild
del...” och det är två små ord här som vi ska lägga märke till. Det ena
ordet är led och det andra är del.
Kroppens styrka beror inte så mycket på hur starka delarna är var för sig. Det som ger styrka har mer att göra med i vilken kondition lederna är och lederna är det som finns emellan delarna.
I min kropp kan
jag ha världens starkaste underarm, och världens starkaste överarm, men om
leden som sammanbinder överarmen och underarmen är ur led, är ändå hela armen
obrukbar. Så är det också i Kristi kropp. Delarna, dvs. du och jag som
individer kan vara hur bra som helst, men om inte lederna = relationerna mellan
oss och andra kristna fungerar, så är vi ändå obrukbara. Och tyvärr tror jag
att det finns mycket led-gikt idag i Kristi kropp. Det är många leder
som är ur funktion och det är inte så Gud vill ha det.
Blodomloppet
I Kristi
kropp, precis som i våra mänskliga kroppar, har blodet en central funktion.
I min fysiska kropp är det blodet som flyter i mina ådror som är livet. Om inte blodomloppet fungerar i min mänskliga kropp dör jag. I Kristi kropp står blodet från Kristi kors för frälsning, helande, pånyttfödelse och förlåtelse. Också i Kristi kropp är det av avgörande betydelse att blodet med förlåtelsens läkedom får flyta fritt. Varje del måste släppa flödet vidare.
Det handlar
både om att ge förlåtelse och att ta emot förlåtelse, precis som blodomloppets
uppgift i min mänskliga kropp är att både att transportera syre och näring till
kroppen, men också att transportera bort slamprodukter från organen.
Jag hade en
moster som blev 99 år gammal. Hon fick leva ett långt liv, men när hon var i
70-årsåldern konstaterade läkarna att hennes blodådror var igensatta. Man
försökte med olika metoder att sota blodådrorna, men ådrorna i hennes ben var
så igenproppade att det inte gick att bara rensa dem. Därför var man tvungen
att amputera först det ena benet och senare även det andra. Hon fick leva sina
sista år utan sina ben. Om man inte hade amputerat benet hade hon emellertid
fått kallbrand i foten och dött mycket tidigare.
Den här berättelsen har varit en viktig påminnelse för mig om vikten av att låta förlåtelsen flyta fritt i Kristi kropp. Risken för amputation eller död är annars överhängande.
Det dubbla
flödet
Blodet i min
kropp flyter två vägar. Det flyter till hjärtat och det flyter från hjärtat. På
samma sätt måste det vara i Kristi kropp. Där måste finnas ett dubbelt flöde,
ett tillflöde och ett frånflöde av förlåtelse. Jesus lärde oss
att be: ”förlåt oss våra synder så som vi ock förlåter dem oss skyldiga äro”
(Luk 11:2)
Vi ber att Gud
ska förlåta våra synder på samma sätt som vi förlåter dem som har gjort
oss något ont. Det finns en begränsning för hur mycket förlåtelse vi kan ta
emot. Det står i proportion till vår villighet att förlåta andra.
Att ta emot
förlåtelse för de synder, som jag har begått, eller att förlåta när andra gör
mig illa, är inget vi kan göra en gång för alla. Det handlar i stället om ett
ständigt flöde, ett sätt att leva.
Så länge vi
lever i en fallen värld, kommer vi att synda mot andra och vara i behov av
förlåtelse både från Gud och från andra människor. ”Om vi säger att vi inte
har synd bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss” (1 Joh 1:8)
Å andra sidan är det också sant att så länge vi lever i en fallen värld, kommer andra människor att synda emot oss och vara i behov av vår förlåtelse.
Att ta emot förlåtelse och att ge ut förlåtelse handlar ytterst om din och min rätt att leva ett befriat liv - ett rent liv och ett liv i frihet. I Hebreerbrevet uppmanar Paulus oss att ”lägga av allt som tynger, och särskilt synden som så hårt omsnärjer oss” (Hebr 12: 1) och sättet, som vi lägger av synden på, det är att ta emot förlåtelsen. Det är detta som nästa kapitel handlar om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar