På måndagar, onsdagar och fredagar lägger vi ut inslag från Rut Baronowskys bok Förlåtelseboken.
Kapitel 7
Förlåtelse, inte bara förståelse
I kristen tro
har förlåtelsen alltid varit central. Som kristna i denna världen är vi inte
befriade från böjelserna till felaktiga handlingar och synd. Men Jesu död på
korset är garantin för att vi kan få leva våra liv i renhet. Synden skiljer oss
från Gud men vår bekännelse av synden för oss tillbaka in i gemenskapen med
honom.
Sven Reichman
skriver i sin bok ”Gud är inte auktoritär” att det unika med kristendomen
jämfört med andra religioner är att den erbjuder en lösning på skuldens
problem. Han säger:
Man kan få sin
skuld borttagen och tillintetgjord. Den möjligheten ges inte någon annanstans.
Många religioner talar om att deras gud eller gudar kan se mellan fingrarna på
både ett och annat om människan sköter sig, offrar som hon skall, mediterar
eller gör pilgrimsresor. Den kristna tron säger något mycket radikalare – att
skulden kan tas bort bara vi ber om det.
Talet om korset har alltid varit en stötesten och betraktats
som dårskap av dem som inte vill tro. Under de sista årtiondena tycks det
emellertid ha inträtt en markant omsvängning i människors tänkande, som gör att
talet om förlåtelse som en väg till befrielse, blir allt svårare att ta till
sig.
Med alla medel
försöker man rensa ut begrepp som synd och skuld ur språket. Man flyttar
gränser och råmärken som funnits sedan urminnes tider och ursäktar alla
moraliskt felaktiga beteenden. På så sätt försöker man lindra den smärta som
synden förorsakar människan. Man tar helt enkelt bort den absoluta gränsen mellan
rätt och fel, och mellan gott och ont som Bibeln talar om. Och om den gränsen
saknas eller är otydlig så finns ju ingen synd och jag behöver inte plågas av
skuld. ”Jag har ju inte gjort något fel och behöver inte känna någon skuld,
eller be om förlåtelse för någon synd.”
I postmodernismens tid
Den tid vi lever i nu kallas ibland för den postmoderna tiden. En amerikansk idéhistoriker Christopher Lasch betecknade den postmoderna människan som ”narcissistisk”.
Den klassiskt kristna tron utgår från att människan är svag
och beroende av Gud. Detta är svårt för narcissisten att ta till sig.
Den
narcissistiska människotypens mest framträdande kännetecken är
självcentreringen. Men självcentreringen kommer ur en stor inre osäkerhet.
Narcissisten kastas mellan storhetstankar om sig själv och känslan av att man
ingenting betyder. Man vill både tillhöra och helst vara i centrum, men
samtidigt vill man slippa ta ansvar och stå till svars för andras krav.
Nutidsmänniskans
tillvaro har blivit fragmenterad, man saknar det meningsskapande sammanhanget,
och detta har fört till att människan lever med en djup känsla av tomhet och
meningslöshet.
När människan bara blir ett fragment utan sammanhang blir den enda säkra utgångspunkten för vår verklighetsuppfattning oss själva. Gud kan inte vara större än vår tanke. Vi blir hänvisade till vår egen förmåga att ta hand om oss själva. Då är det viktigt att jag räcker till, för om jag inte duger rasar allt jag byggt mitt liv på. Budskapet är att jag måste finna mig själv, jag måste ta hand om mig själv, jag måste förverkliga mig själv och jag måste utveckla mig själv.
Att Gud skulle
vara allsmäktig och att det skulle finnas bara en Gud, eller en sanning,
är ett orimligt tänkande för den postmoderna människan. Den enda gällande
sanningen är att det inte finns någon sanning. Min sanning är lika rätt som
din. Det som känns rätt för dig känns inte rätt för mig o.s.v
Gud får vara
med så länge som han deltar på mina villkor och visar sig vara en bra terapeut.
Går han utanför denna roll och säger något som stör min självuppfattning byter
jag terapeut. Det spelar inte så stor roll om det är en gud eller en terapeut
som hjälper mig.
Gud ses som en
springpojke som ska utföra mina önskningar, en terapeut som ska hjälpa mig reda
upp mina problem. Anders Olivius säger: ”Gud förväntas förverkliga
önskningar av olika slag. Som en stor och givmild moder skall han ge goda gåvor
utan gräns. Och varför skall han ge till somliga men inte till mig?”
Med en sådan grundinställning kan man naturligtvis inte nalkas en helig och allsmäktig Gud och söka förlåtelse. Förlåtelse för vad?
Narcissisten har så stora tankar om sig själv att behovet av
förlåtelse framstår som fullständigt överspänt. Det är väl självklart att om
Gud är god så vill han ha mig med på tåget.
Vad den
narcissistiska människan däremot söker efter är bekräftelse, förståelse och
tröst. Bekräftelse på att hon duger som hon är och inte behöver ändra på
någonting, förståelse för alla knepiga handlingar som hon gör för att dölja sin
inre vilsenhet och tröst när livet går emot henne och inte faller in i hennes
manus för livets teaterstycke, där hon själv spelar huvudrollen.
Att det skulle
finnas en personlig skuld, eller att det skulle finnas saker som inte står rätt
till i hennes narcissistiska inre är en främmande tanke. Hon har ju gjort så
gott hon har kunnat och mer kan man inte begära. Det egna beteendet blir den
enda måttstocken för vad som är rätt eller fel.
Det hon söker
är något som kan ta bort smärtan över hennes tillkortakommanden, förståelse för
varför hon handlat som hon gjort. Hon söker inte förlåtelse, men förståelse.
Förståelsen säger nämligen att det jag gjorde var OK eftersom omständigheterna var som de var. Men förlåtelse innehåller en dom över det som skedde. Det var fel! För att komma vidare krävs det att någon/något sonar brottet. Men ordet förlåtelse klingar bra i örat. Jag vill gärna ha förlåtelsens kraft utan att gå in under domen. Därför omdefinierar vi begreppet och ersätter förlåtelsen med förståelse.
Ibland har vi
också inom kyrkan lurats att på detta sätt förvandla Bibelns omvändelsebudskap
till ett bekräftelsebudskap som passar den postmoderna människan.
James Hanvey
säger i en artikel ”I postmodernismens tid”:
Bibelns budskap om synd och förlåtelse, och om personlig
skuld blir ett alltför hårt slag mot den narcissistiska människans självkänsla.
Det säger ju faktiskt att man inte duger som man är utan att man måste förändra
något i sitt liv, att man är i behov av en Frälsare.
Det kristna
budskapet om beroende går stick i stäv med den postmoderna människans längtan
efter oberoende och individens självförverkligande. Att man dessutom skulle
vara utlämnad åt att få nåd av en högre makt upplevs som mycket provocerande,
eftersom man inte kan se Gud som något annat än en jämlike. Författaren Heinrich
Heine (1797-1856) lär ha sagt
att ”Det är Guds jobb att förlåta” och detta tänkesätt är betecknande
för den postmoderna människan.
Nutidsmänniskan vill inte ha förlåtelse
utan förståelse eftersom begreppet synd inte uppfattas som annat än
ett personligt misslyckande. Att synd har med relationen till en Helig Gud att
göra är svårt att ta till sig.
Men förståelse kan aldrig befria någon. Det kan bara den förlåtelse göra som Jesus betalat ett högt pris för genom sin död på korset. Att ta emot den förlåtelsen är nåd – inte bekräftelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar