13 jan. 2022

Dagens andakt, den 13 januari


 På rättfärdighetens väg är liv…” (Ords 12:28)

I går handlade andakten om rättfärdighetens port. Idag handlar den om rättfärdighetens väg. På mitt arbete finns en tavla, som föreställer en allé med ekar. Ekarna är gamla och lummiga och vägen som går mellan raderna av träd, är ganska bred. Ingen människa går på vägen. Den är alldeles tom. Man får en känsla av att träden som vuxit där i hundratals år har sett ett och annat, att de har hört både det ena och det andra. Men troget står de där på vakt längs vägen och bevarar för sig själva det de har hört och sett.

Jag har hört att man ibland planterar träd i särskilt förorenade miljöer, för de suger åt sig föroreningarna och renar luften. Jag brukar tänka på detta när jag ser allén på min jobbtavla. Den andas frid och ro, och jag får en känsla av att träden har absorberat varje ont ord som sagts på vägen och varje mörk blick som utväxlats mellan människor som gått vägen fram.

Texten under bilden är dagens bibelord om rättfärdighetens väg. Det syftar på en andlig väg som Guds folk får gå. Och på den vägen är liv ”ingen död finns på den vägen” står det i versens fortsättning. På den vägen kan vi bara få gå när vi har Jesus med i våra liv, han som har absorberat all vår synd i sig.

BÖN

Tack Jesus att jag får gå på rättfärdighetens väg tillsammans med dig. Tack för livet som finns där. Tack för friden som finns där. Tack för att Du finns där.

Inga kommentarer: