22 jan. 2022

Inför söndagen. Tema Jesus skapar tro

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Jesaja kapitel 45, vers 22-24


Vänd er till mig, folk från hela jorden,
så skall ni bli hjälpta.
Jag är Gud, ingen annan finns.

Jag svär vid mig själv,
det jag säger är sant,
mitt ord står fast:
För mig skall alla böja knä,
alla skall svära mig trohet.

Blott hos Herren, skall det heta,
finns seger och styrka.
Alla som vänt sin vrede mot honom
skall komma till honom i skam.

FRÅN BREVEN

Galaterbrevet kapitel 2, vers 16-21


Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom laggärningar utan genom tron på Jesus Kristus. Därför har vi också satt vår tro till Kristus Jesus för att bli rättfärdiga genom tron på Kristus och inte genom laggärningar, ty av laggärningar blir ingen människa rättfärdig.
Men om vi under vår strävan att bli rättfärdiga genom Kristus skulle uppfattas som syndare, vi också, står då Kristus i syndens tjänst? Naturligtvis inte.
Bara om jag åter bygger upp detta som jag har rivit ner gör jag mig till lagöverträdare.
Jag har ju genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag har blivit korsfäst med Kristus,
men jag lever, fast inte längre jag själv, det är Kristus som lever i mig. Så långt jag ännu lever här i världen lever jag i tron på Guds son, som har älskat mig och offrat sig för mig.
Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö.

FRÅN EVENGELIERNA

Johannesevangeliet kapitel 4, vers 27-42


I detsamma kom lärjungarna. De blev förvånade över att han talade med en kvinna, men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med henne.
Kvinnan lät sin vattenkruka stå och gick bort till staden och sade till folket där:
”Kom så får ni se en man som har sagt mig allt som jag har gjort. Kan han vara Messias?”
De gick ut ur staden för att söka upp honom.
Under tiden sade lärjungarna till honom: ”Rabbi, kom och ät.”
Han svarade: ”Jag har mat att äta som ni inte känner till.”
Lärjungarna sade då till varandra: ”Kan någon ha kommit med mat till honom?”
Jesus sade: ”Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk.
Ni säger: fyra månader till, så är det dags att skörda. Men jag säger er: lyft blicken och se hur fälten redan har vitnat till skörd.
Den som skördar får sin lön, han bärgar grödan till evigt liv, så att den som sått och den som skördar kan glädja sig tillsammans.
Här gäller ju ordet att en sår och en annan skördar.
Jag har sänt er att skörda där ni inte behövt arbeta. Andra har arbetat, och ni får lönen för deras möda.”
Många samarier från den staden hade kommit till tro på honom genom kvinnans ord när hon försäkrade: ”Han har sagt mig allt som jag har gjort.”
När samarierna kom till honom bad de honom stanna hos dem, och han stannade där två dagar.
Många fler kom till tro genom hans egna ord,
och de sade till kvinnan: ”Nu är det inte längre vad du har sagt som får oss att tro. Vi har själva hört honom och vet att han verkligen är världens frälsare.”

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 36, vers 6-10


Herre, till himlen sträcker sig din nåd,
din trofasthet ända till skyarna.

Din rättfärdighet är som väldiga berg,
din rättvisa som det djupaste hav.
Herre, du hjälper både människor och djur.

Din nåd är dyrbar, o Gud,
i dina vingars skugga finner människor tillflykt.

De får njuta överflödet i ditt hus,
i din glädjes strömmar stillas deras törst.

Ty hos dig är livets källa,
i ditt ljus ser 


Bibeltexterna är hämtade från Bibel 2000

Inga kommentarer: