Innan du börjar läsa om de olika nådegåvorna kan det vara bra att repetera kapitel 6 om principerna för de andliga nådegåvorna.
Då det gäller tjänstegåvorna använder Gud det jag har. Då kan det vara relevant att ställa frågorna –”Vem är jag?” – ”Vad kan jag göra?”
Då det gäller de andliga nådegåvorna använder Gud det jag inte har. Då är det mer relevant att fråga –”Vem är den Helige Ande som bor i mig?” – ”Vad kan den Helige Ande göra genom mig?”
Som han vill
Många kristna har ett passivt
förhållningssätt till de andliga nådegåvorna och säger att om Gud vill ge mig någon
gåva så gör han säkert det utan att jag behöver bry mig så mycket om det.
Bibeln rekommenderar inte
ett passivt förhållningssätt till de andliga gåvorna. I stället får vi
uppmaningen:
"Sträva efter kärleken, men sök också
vinna de andliga gåvorna".
(1 Kor 14:1)
Då Bibeln talar om de
andliga gåvorna står det att Anden fördelar gåvorna som han vill.
Det är förmodligen vanligare
att tala i tungor bland pingstvänner än bland lutheraner. Betyder det att Gud vill
att pingstvänner ska tala i tungor oftare än lutheraner? Jag tror inte det. Jag
tror inte att Gud frågar om du är pingstvän, lutheran eller frälsningssoldat.
Uttrycket ”som han vill” handlar nog
mer om att gåvorna skall vara till nytta.
Om det är så att pingstvänner talar i tungor i högre utsträckning än
lutheraner, beror det nog mer på att det har undervisats mer om tungotal inom
pingströrelsen än inom den lutherska kyrkan. Pingstvänner har då blivit mer
förberedda och mottagliga för den gåvan. Tron kommer ju av att höra
förkunnelsen, och vår tro växer inom de som vi hör förkunnelse. Så vi skulle
kunna säga att vi alla är offer för den förkunnelse vi har blivit utsatta för.
Därför ser det ofta ut som om en person har en av nådegåvorna. Om jag har blivit använd av Gud till att
bära fram ett profetiskt budskap eller att be om helande, så får jag en större
tro och beredskap att bli använd av Gud inom just det området. Då behöver det
inte så att jag har gåvan, utan
snarare att den Helige Ande har mig och kan förmedla gåvan till den som har
behovet.
I första korintierbrevet tolv presenteras nio olika gåvor, eller
manifestationer av den Helige Ande. Tre av gåvorna skulle vi kunna kalla för
urskillningsgåvor eller uppenbarelsegåvor. De gåvorna låter oss förstå saker
som vi normalt inte kan förstå med vårt mänskliga intellekt. De tre gåvorna är
gåvan att meddela vishet, gåvan att meddela kunskap och gåvan att skilja mellan andar.
Gåvan
att meddela vishet
Du sitter i ett
samtal med en person som har ett stort problem. Du ser ingen lösning, men medan
ni samtalar får du en ingivelse att säga något som löser upp hela situationen.
Du kanske blir lika förvånad själv som den du samtalar med och du frågar dig
själv: ”Var fick jag det ifrån?”
Det kan säkert ha varit den Helige Ande som i samtalet gav dig vishet som
översteg din normala kapacitet.
En del människor har en stor naturlig visdom. Men detta är inte gåvan att
tala visdomens ord. Gåvan att meddela visdom är då Gud gör något genom oss som
vi inte kan producera i egen kraft.
Gåvan att meddela vishet demonstreras tydligt i Jesu liv. Folket som
hörde på Jesus häpnade och frågade:
"Varifrån
har han fått sin vishet..?"
(Matt:13:54)
Vid flera tillfällen ställs Jesus inför frågor där det egentligen inte
finns något rätt svar. Genom att tala med övernaturlig vishet står motståndarna
ofta svarslösa mot Jesus.
Vid ett tillfälle tillfrågas Jesus om det är rätt att betala skatt till kejsaren
i Rom.
Om Jesus svarar ja ställer han sig på ockupationsmaktens sida och svarar han
nej så uppmanar han människorna att bryta lagen. Jesus frågar i stället vems
bild det är på myntet som hålls fram. Då de svarar att det är kejsarens bild
svarar Jesus:
"Ge då
kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud".
(Luk
20:25)
Vid ett annat tillfälle kommer de skriftlärda och fariséerna till Jesus
med en kvinna som gripits på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott.
Lagen föreskrev att kvinnan skulle stenas för sitt brott. Jesus ville förstås inte
säga att man inte behöver bry sig om lagen. Han ville inte heller att kvinnan
skulle stenas till döds. Då man frågar Jesus till råds svarar han:
När de hörde Jesu svar gick de därifrån, den ene efter den andre och Jesus blev ensam kvar med kvinnan. Samtalet avslutas med att Jesus säger till kvinnan:
"Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer". (Joh 8:11)
Normalt är du hänvisad till din egen vishet, antingen den är stor eller
liten. Men i speciella ögonblick kan vi få uppleva att Anden manifesterar sig
genom att vi får förmedla en gåva att tala visdomens ord i en speciell
situation.
Gåvan
att meddela kunskap
Några människor
har en mycket stor kunskap. Andra lite mindre. Men detta har ingenting med
kunskapens gåva att göra. Vår naturliga kunskap har vi i de flesta fall fått
arbeta ihop till själva genom studier. Kunskapens nådegåva är emellertid då vi
i ett speciellt ögonblick genom den Helige Ande får kunskap om något som vi
inte läst om eller hört om.
Gåvan manifesteras tydligt hos Jesus då han möter den samariska kvinnan i
Johannesevangeliet kapitel fyra. Berättelsen slutar med att många samarier kom
till tro.
Det som öppnade för deras omvändelse var att Jesus upplyser kvinnan om
ting som han absolut inte kunde ha någon kunskap om på ett naturligt sätt.
Jesus berättar för kvinnan om sitt privatliv, hur många män hon haft och om sin
nuvarande situation. Det var ingen kunskap Jesus hade fått genom skvallret på
torget eller genom att läsa tidningen. Det var gåvan att meddela kunskap, en kunskap som vi inte kan ta oss
själva. Den blir oss given.
Samma gåva kan vi också se i apostlagärningarna då Petrus utbrister: ”Ananias, hur har Satan kunnat fylla ditt
hjärta, så att du försöker lura den Helige Ande” (Apg 5:3). Petrus hade
fått kunskap om något som han egentligen inte visste något om.
Ibland kan vi också få uppleva att vi bara vet något som vi egentligen
inte vet. Då det händer måste vi be om vishet så att vi använder denna kunskap
på ett kärleksfullt sätt.
Kunskapens nådegåva kan också ta sig uttryck i att vi får kunskap i Guds
ord.
"Och framförallt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften på egen hand" (2 Petr 1:20)
Andra Petrusbrevet säger att
vi inte kan förstå skriften på egen hand. Vi kan läsa orden i Bibeln och förstå
vad som står, men det är bara då den Helige Ande öppnar våra ögon som vi
verkligen kan ta till oss det som står skrivet i skriften.
En person kan studera
teologi och ha en stor mänsklig kunskap om allt som står i Bibeln utan att
förstå Bibelns huvudbudskap om en personlig frälsning. En annan person kanske
bara har förstått några få bibelverser, men har öppnat sitt hjärta för Jesus
och kommer att leva i evighet genom det.
Jesus hade en övernaturlig
kunskap i Guds ord. En kunskap som han inte studerat sig till. Och då Jesus
undervisade i templet utbrast judarna förvånat:
"Hur kan han som inte har studerat vara
så lärd?" (Joh 7:15)
Då Jesus undervisade från
skrifterna var det en undervisning som var levande och inspirerad av den Helige
Ande. Då lärjungarna hade gått Emmausvägen tillsamman med Jesus utan att veta
att det var han konstaterade de:
"Brann inte våra hjärtan när han talade
till oss på vägen och utlade skrifterna för oss?" (Luk 24:32)
I versen före står det att lärjungarnas ögon öppnades. Detta är en vanlig erfarenhet för bibelläsare. Du läser din bibel. Det kan vara ett bibelavsnitt som du läst hundra gånger förut. Men plötsligt sker det! Du ser något som du inte har sett förut! Du tar emot en gåva. Ett kunskapens ord.
Vi borde alltid närma oss Bibeln med bönen från Psaltaren:
"Öppna mina ögon, låt mig skåda det
underbara i din lag" (Ps 119:18)
Gåvan att skilja mellan andar
Gåvan att skilja mellan andar var
ständigt verksam i Jesu liv. I det första kapitlet i Markusevangeliet kan vi
läsa om flera tillfällen där Jesus konfronteras med onda andar.
Då Jesus undervisar i
synagogan så att alla överväldigades av hans undervisning dyker det upp en man
med en oren ande som Jesus befaller att lämna mannen.
Senare i samma kapitel kom
man till Jesus med alla sjuka och besatta, och Jesus drev ut demonerna.
Bara några verser senare
står det att Jesus gick och predikade i synagogorna i hela Galileen och drev ut
demonerna.
Samma gåva manifesteras även i de första lärjungarnas liv. Paulus konfronterar en spådomsande hos en slavflicka, och tilltalar anden med orden:
"Jag befaller dig i Jesu Kristi namn att
fara ut ur henne." (Apg 16:18)
Det är viktigt att lägga
märke till att det i dessa exempel inte är människorna som Jesus går emot, utan
det onda som håller människorna i fångenskap.
Nästa grupp av nådegåvor
skulle vi kunna kalla kraftgärningsgåvor. Det är Trons nådegåva, gåvan att
bota och gåvan att göra under.
Trons nådegåva
Trons nådegåva är inte detsamma som vår
naturliga tro. Trons nådegåva är att på ett övernaturligt sätt bli av med alla
tvivel för en bestämd sak i en bestämd situation.
Vi har alla fått möjligheten
att tro. Bibeln säger att vi alla har fått ett mått av tro.
... "så att var och en rättar sig efter
det mått av tro som Gud har tilldelat honom." (Rom 12:3)
Då vi lever i gemenskap med
Herren, Guds ord och andra kristna så är det naturligt att vår tro växer.
"… ty er tro växer ständigt.."
(1 Thess 1:3)
Det är alltså naturligt att
vår naturliga tro växer. Vi börjar med lite tro och ju mer vi vandrar med
Herren och hans barn så växer vår tro. Jag är medveten om att det ibland tycks
vara tvärtom, att den som är nyfrälst har den största tron medan den som varit
med i många år mest lever i traditionen utan att alls ha mycket tro. Men då är
det något i utvecklingen som gått snett.
Tro är inte något slumpartat
som någon råkar få på samma sätt som man blir smittad av ett virus. Tro kommer
huvudsakligen från tre källor: Guds ord,
Guds gärningar och Guds person.
"Så bygger tron på förkunnelsen och
förkunnelsen på Kristi ord."
(Rom 10:17)
Tron kommer genom
att vi tar del av Guds ord och en förkunnelse som bygger på Guds ord. Varje
gång vi tar del av Guds ord ger vi den Helige Ande arbetsmaterial att föröka
vår tro. Vill du ha en större tro? Skaffa dig en vana att umgås med Guds ord i
bön till. Lär dig bibelverser utantill, repetera dem flera gånger om dagen.
Ordna din tillvaro så att du ständigt påminns om Guds ord. Se till att du ständigt
blir påmind om Guds ord.
"Du
skall binda dem som ett tecken på din arm, och de skall vara ett kännetecken på
din panna. Du skall skriva dem på dina dörrposter och i dina stadsportar." (5 Mos 6:8-9)
Jesus säger att
vårt ständiga umgänge med Guds ord är ett av villkoren för att vara hans
lärjunge:
"Om
ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar." (Joh 8:31)
Det är till och
med så att det är bara då vi förblir i Guds ord som vi ger den Helige Ande
arbetsmaterial att tala till oss. Jesus säger att den Helige Ande skall påminna
oss om allt som Jesus sagt. Förutsättningen är att vi lär känna Guds ord. Vi kan nämligen inte bli påminda om
något som vi aldrig vetat.
Hur kan det då vara
så att några människor som studerar teologi på högskolor och universitet
förlorar sin tro i stället för att få tron att växa? En förklaring kan kanske
vara att man i högskolestudier är utlämnad till att studera Bibeln på ett sätt som
Bibeln säger att den inte kan studeras på, nämligen genom det mänskliga
förnuftet:
"Och
framför allt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften
på egen hand. Ingen profetia har förmedlats genom mänsklig vilja, utan drivna
av helig ande har människor talat ord från Gud." (2 Petr 1:20-21)
De andra två
källorna för att vår naturliga tro skall växa är Guds gärningar och Guds
person. Då Jesus gjorde sitt första under vid bröllopet i Kana, där han
förvandlade vatten till vin avslutas berättelsen med orden:”... och hans
lärjungar trodde på honom” (Joh 2:11)
Då vi får uppleva
guds gärningar i våra liv växer tron. Det kan vara en sjuk människa som blir frisk,
Guds vägledning i vardagen eller ett profetiskt tilltal som träffar precist. Då
Guds gärningar demonstreras inför våra ögon är det lätt att tro.
Och slutligen, ju
mer vi lär känna Herren, ju mer växer vår tro. Med människor kan det vara
tvärtom, ju mer vi lär känna dem desto mindre tror vi på dem. Men med Gud är
det annorlunda. Han är den oföränderlige, den trofaste, den som alltid står
fast och den som står kvar vid min sida, även om jag ibland har svårt att
uppfatta det.
Så här långt har
det handlat om den naturliga tron som Gud har gett oss alla att förvalta. Trons
nådegåva däremot är en plötslig tveklös visshet om en bestämd sak i en bestämd
situation, där alla tvivel försvunnit.
Som då Petrus
säger till den lame mannen:
"Silver
och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig. I nasarén Jesus Kristi
namn: stig upp och gå!" (Apg 3:6)
Detta är
naturligtvis ett exempel på gåvan att bota. Men det sätt det utförs på
demonstrerar även en tillämpning av trons nådegåva. Petrus bara visste
att det skull ske.
Även i Gamla
Testamentet kan vi se många exempel på trons nådegåva. I Elias liv kan vi läsa
om då Elia säger att det inte skall falla regn eller dagg de närmaste åren,
annat än på hans befallning. I nästa kapitel utmanar Elia Baalsprofeterna på Karmel och förväntar sig att
Herren skall svara med eld på altaret, fastän Elia har gjort det så svårt som
möjligt genom att till och med indränka altaret med vatten.
Någon gång kan
även vi kanske uppleva att vi bara vet att något skall hända även om allt ser
ut att peka i motsatt riktning. Då kan trons nådegåva vara i funktion.
Gåvan att bota
Gåvan att bota är ständigt närvarande i
Jesu liv. Förmodligen är gåvan att bota den mest frekventa i Jesu verksamhet
tillsammans med gåvan att meddela vishet och gåvan att meddela kunskap.
"Mycket folk kom till honom, och de hade
med sig lama, blinda, lytta, stumma och många andra och lade ner dem framför
honom. Han botade dem, och folket häpnade: stumma talade, lytta blev friska,
lama gick och blinda såg." (Matt 15:30-31)
Då vi tänker på gåvan att
bota i våra dagar kanske vi främst tänker på stora samlingar där en evangelist
ber för den ene efter den andre om helande. Men jag tror att det sker många
fler helanden i det tysta än i stora möten. Jag tror att de flesta kristna vid
olika tillfällen bett för någon som är sjuk och han eller hon sedan har blivit
frisk. Ofta kanske vi inte ens kommer ihåg att vi bett för personen ifråga och
glömmer bort både att glädja oss och att tacka Gud för att han har besvarat
våra böner.
Det finns ofta en rädsla för
att be för någon som är sjuk, för man tänker på hur det skulle bli om personen
inte blir frisk. Oavsett resultat tror jag dock att det alltid är rätt att be
för den som är sjuk och lider. Vi kan inte styra över resultatet. Men det är
alltid rätt att visa omsorg genom att be för den som är sjuk, den som lider
eller den som har sorg. Låt det bli naturligt att alltid be tillsammans om både
stora och små bekymmer.
Ibland kan vi få uppleva
trons nådegåva så att vi bara vet att personen ifråga skall bli frisk. Men då
trons nådegåva inte är i funktion får vi be för varandra med vår naturliga tro,
antingen den är stor eller liten. Det är alltid rätt att be för den som lider!
Även om vår förbön inte
åstadkommer synliga resultat kan den resultera i att en helandeprocess
påbörjas. Någon gång kunde även Jesus uppleva ett gradvist helande. Vid ett
tillfälle ber Jesus för en blind man. Resultatet av förbönen blev att mannen såg lite bättre, men hade svårt att
urskilja vad det var han såg. Människorna såg ut som träd. Då bad Jesus igen
och efter det kunde mannen se klart.
Några människor har en stor
framgång med att be för vissa sjukdomar, men har väldigt lite framgång med
andra. Det finns till exempel människor som med stor framgång ber för dem som har
olika långa ben, men saknar helt framgång med att be för helt vanlig huvudvärk.
Du tycker kanske att det verkar underligt men det är egentligen inte så
konstigt att någon kan utveckla en stor tro för vissa saker som han/hon har
sett ske flera gånger och samma person har mycket mindre tro för att andra
sjukdomar kan helas.
Gåvan att bota förekommer även i det Gamla Testamentet. Vi kan till exempel läsa om överbefälhavaren Naaman som led av spetälska. Han blev helad då han på Elishas ord doppade sig sju gånger i Jordanfloden.
Även hos de första
lärjungarna var gåvan att bota starkt verksam. Jesus hade sagt till sina
lärjungar:
"Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, …de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska." (Mark 16:17-18)
Lärjungarna
trodde på vad Jesus hade sagt och vi kan läsa om resultatet i
apostlagärningarna:
"Man bar ut sina sjuka på gatorna och
lade dem på bäddar och bårar för att när Petrus gick förbi åtminstone hans
skugga skulle falla på någon av dem. Också från orterna kring Jerusalem kom
stora skaror som förde med sig sjuka och sådana som plågades av orena andar,
och alla blev botade." (Apg 5:15-16)
Gåvan att göra under
Alla nådegåvorna är egentligen olika
sätt att utföra under på. Det är ett under då en sjuk människa plötsligt blir
frisk. Det är ett under då någon bär fram ett kunskapens ord om förhållanden
som han/hon absolut inte kan ha någon kunskap om. Men den gåva som i Bibel 2000
har fått benämningen gåvan att göra under
omfattar alla de under och gåvor som inte omfattas av någon av de andra
nådegåvorna. I andra översättningar, som till exempel Folkbibeln kallas denna
gåva för gåvan att utföra kraftgärningar.
Gåvan att göra under visar
sig på många olika sätt i Jesu liv. Jesus befaller stormen att lägga sig. Jesus utför flera bespisningsunder där han bl.a. får två fiskar och fem bröd
att räcka till femtusen män, förutom kvinnor och barn, som kan äta sig mätta. Jesus uppväcker döda, som då han uppväcker sin vän Lasaros från de döda.
Även i det Gamla testamentet
kan vi se gåvan att göra under, då Elisa uppväcker en människa från döden.
Då lärjungarna i den första
församlingen gick ut för att predika Guds ord, åtföljdes också deras
undervisning av gåvan att göra under.
"Alla lyssnade uppmärksamt på hans ord
när de hörde honom tala och såg de tecken han gjorde." (Apg 8:6)
I samma kapitel kan vi läsa
hur Herrens Ande ryckte bort Filippos till en helt annan plats.
Även om vi kanske inte så
ofta får uppleva liknande manifestationer, är det viktigt att vi är ödmjukt
förberedda på att Anden delar ut sina gåvor som han vill. Gud verkar genom
människor som har lärt sig att lyssna till honom.
De tre återstående
nådegåvorna, att tala profetiskt, tungotal och tydning av tungotal, kan vi kalla för talade inspirationsgåvor.
Gåvan att tala tungotal
Det står inte uttryckligen att Jesus
talade i tungor, men han förutsa att de som trodde på honom skulle tala nya
tungomål.
"Dessa
tecken skall följa dem som tror…de skall tala nya tungomål..." (Mark
16:17)
Gåvan att tala i tungor
omnämns i plural och beskrivs med orden ”tala
olika slags tungotal”.
Tungotalets gåva visar sig alltså på flera olika sätt.
Vi kan i Nya Testamentet tydligt se tre olika sätt som gåvan uppenbarar sig på:
- Att
tala ett främmande språk till någon som förstår det språket.
- Att be
i tungor. Ett privat bönespråk.
- Att
förmedla ett budskap till församlingen i tungor som sedan åtföljs av
uttydning.
1. Att tala ett främmande språk till någon som förstår det språket.
Den första gång vi möter tungotal i Nya
Testamentet är på pingstdagen. Det berättas att det på pingstdagen fanns fromma
judar från alla länder under himlen i Jerusalem, och då den helige Ande föll över lärjungarna började de tala andra
tungomål, med de ord som Anden ingav dem.
"När dånet ljöd samlades hela skaran, och
förvirringen blev stor när var och en hörde just sitt språk talas. Utom sig av
förvåning sade de: "Men är de inte gallileer allesammans, dessa som talar? Hur
kan då var och en av oss höra sitt eget modersmål talas?
Vi är parther, meder, elamiter, vi
kommer från Mesopotamien, Judeen och Kappadokien, från Pontos och Asien, från
Frygien och Pamfylien, från Egypten och trakten kring Kyrene i Libyen, vi har
kommit hit från Rom, både judar och proselyter, vi är kretensare och araber -
ändå hör vi dem tala på vårt eget språk om Guds stora gärningar."
(Apg 2:6-11)
Denna händelse slutar med att tre tusen
människor blev frälsta och anslöt sig till församlingen.
Det som gjorde så starkt
intryck på folket var att lärjungarna plötsligt kunde göra något som de
egentligen inte kunde göra. De hade inte gått på språkkurs, de hade inte varit
i de länder där man talade det språk som de plötsligt själva talade. Men ändå förkunnade
de evangeliet på ett för dem okänt språk för att budskapet skulle nå fram till
varje lyssnare.
Den helige Ande kan
manifestera sig på liknande sätt även i våra dagar. Följande händelse berättas
från en av Frälsningsarméns årskongresser i Stockholm.
Flera tusen människor var
samlade till gudstjänst under en kongress i Stockholm. Under gudstjänsten reser
sig en person och förmedlar ett budskap på ett okänt tungomål. Den som leder
gudstjänsten avvaktar för att se om budskapet skall följas av en uttydning. Då
ingen uttydning kommer fortsätter gudstjänsten och många undrade säkert vad det
var som hände och varför.
Efter gudstjänsten visade
det sig att det i församlingen fanns en kvinnlig missionär som var på
hemlandsemester under kongressen. Missionären var vid tillfället mycket missmodig
i sitt missionsuppdrag och trött efter allt arbete som inte resulterat i några
större resultat. Hon övervägde om hon överhuvudtaget skulle orka resa tillbaka
till missionsmarken efter semestern.
Budskapet som kom under
gudstjänsten förmedlades på det infödingsspråk som bara hon kunde av alla tusen
människor som var samlade. Det var ett budskap av uppmuntran och att Herren
hade sett hennes tjänst och visste hur hon mådde, men att han skulle stå vid
hennes sida och kröna hennes arbete med framgång för Guds rike.
Resultatet var att
missionären med förnyad tro och inspiration kunde återvända till sitt
missionsuppdrag. Men under själva gudstjänsten var det ingen annan än
missionären själv som förstod vad som hände. Inte ens personen som förmedlade
budskapet. Gåvan var ju inte till förmedlaren, utan till mottagaren.
2.
Att be i tungor. Ett privat bönespråk.
Detta är kanske den vanligaste formen av
tungotal. För många kristna kan tungotal verka konstigt och obegripligt. Man
kan kanske försöka förklara det på följande sätt:
Den Helige Ande bor i alla kristna. Till och
med hos den kristne som känner sig misslyckad och värdelös bor den Helige Ande
med all sin kraft. Den Helige Ande som bor i oss ber ständigt för oss. Man
skulle kunna säga att varje kristen är ett vandrande bönemöte.
"På samma sätt är det när Anden stöder oss i vår svaghet. Vi vet ju inte hur vår bön egentligen bör vara, men Anden vädjar för oss med rop utan ord och han som utforskar våra hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden vädjar för de heliga så som Gud vill." (Rom 8:26-27)
Bönen som pågår inne i dig
uttrycks som ”rop utan ord”, eller
som det står i en annan bibelöversättning ”outsägliga
suckar.” Andens bön i dig beds alltså med ord som du egentligen inte kan
säga. Men om du öppnar din mun och med den Helige Andes hjälp talar ut de ljud
som kommer så är det som om du släpper fram bönemötet som pågår inne i dig hela
tiden.
Ibland kanske du är osäker
på vad du ska be om eller hur du ska be. Bönespråket hjälper dig att be för
rätt saker i rätt tid och på rätt sätt. Även om du inte själv förstår vad du
säger i din bön så vet du att ”Anden
vädjar för de heliga så som Gud vill.”
Ordet ”bönespråk” finns inte
i Bibeln men Paulus skriver att den som talar med tungor talar till Gud,
och då vi talar med Gud brukar vi ju kalla det för bön.
Vi har ibland fått frågan om
alla kristna måste tala i tungor. Frågan är egentligen fel ställd. Ordet måste är inte relevant då vi talar om
gåvor. Gåvor är inte något vi måste utan något som vi får av bara nåd. Och vem
vill avvisa det Gud ger av bara nåd? Och vem vill beteckna gåvor som Gud ger
oss som värdelösa eller mindre viktiga?
Bönespråket är den enda
yttringen av de andliga nådegåvorna som är till för mig själv. Alla andra gåvor
förmedlar jag till andra så att de blir till nytta. Men bönespråket är till för
min egen uppbyggelses skull. Och vem behöver inte bli uppbyggd?
"Den som talar med tungor bygger upp sig själv." (1 Kor 14:4)
3.
Att förmedla ett budskap till
församlingen i tungor som sedan åtföljs av uttydning.
Tungotal med uttydning eller tolkning
har samma funktion som profetia. Enda skillnaden är att profetian först kommer
på ett oförståeligt sätt och sedan tolkas eller uttyds av samma person eller en
annan person.
Gåvan att tolka tungotal
Gåvan att tolka tungotal är den enda
yttringen av nådegåvorna som inte kan operera på egen hand. Den bygger på att
någon har sagt något i tungor, så att det finns något att tolka.
Paulus säger att det är
bättre att profetera än att tala med tungor, såvida inte tungotalet blir tolkat.
Om tungotalet blir tolkat får det samma effekt som profetian, nämligen att
församlingen blir uppbyggd.
Man måste komma ihåg att tolkning inte är en översättning. Någon som är kritisk till övernaturliga manifestationer på gudstjänsterna och som sitter och räknar ord kan konstatera att tungotalet var mycket längre än uttydningen, och att det då måste vara något fel med tolkningen eller tungotalet. På samma sätt som med profetia tolkas emellertid budskapet av budbäraren och blir då färgat av budbärarens sätt att uttrycka sig, samt hans eller hennes ordförråd och dialekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar