15 maj 2022

Tidig söndagsmorgon den 15 maj

 


Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

De gångna veckorna har jag haft ovanligt bra med tid för att läsa böcker. Det är speciellt tre böcker jag vill nämna:

1/ HUR SKA VI FÖRSTÅ GUD av Timothy Keller
Keller har varit pastor i en stor församling på Manhattan i New York i trettio år.
Han börjar med att berätta om ett tillfälle då en av medlemmarna tog med en kollega från affärsvärlden till en söndagsgudstjänst i Kellers församling. Kollegan levde i den föreställningen att den kristna tron var på utdöende och att det i stort sett var ett fåtal äldre människor som samlades till gudstjänster. Till kollegans stora förvåning bestod församlingen av flera tusen akademiskt utbildade människor, de flesta av dem var unga och bosatta på Manhattan.

I inledningen berättar också Keller om en ny stor undersökning som tankesmedjan "Pew Research" genomfört och som publicerades i Washington Post.
Rubriken löd VÄRLDEN FÖRVÄNTAS BLI MER RELIGIÖS - INTE MINDRE.

Jag har nyligen börjat läsa boken som är på närmare fyrahundra sidor. Jag återkommer eventuellt med fler kommentarer.

2/ PILGRIMMENS KARTA av Magnus Malm
Magnus Malms nya bok heter Pilgrimens resa - Att tänka kristet i ett sekulärt samhälle.

Malm ställer bland annat denna fråga:
- Är Gud ett tillägg ovanpå ett sekulärt liv, eller en utgångspunkt för ett annat sätt att leva?

3/ TILL DE UTSATTAS FÖRSVAR av Ruth Nordström 
Advokat Ruth Nordström har blivit känd som försvarare av den kristna barnmorskan Ellinor Grimmarks rätt att följa sitt samvete och inte medverka vid aborter.

Den boken grep verkligen tag i mig - LÄS DEN!

Med önskan om en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: