Då jag nu har upprepat flera gånger att Gud har gett dig mycket mer än vad du har tagit emot, så är det berättigat att fråga: Hur gör jag för att ta emot de frälsningsgåvor som Gud har gett?
Svaret är enkelt. Gud är en
god Gud. Han har gett dig många goda gåvor. Det finns kraft i hans löften. Och
då du handlar som om Guds löften var sanna, förlöses kraften i Guds ord.
Detta är en genomgående princip
i Guds ord. Gud har gett sina löften och om vi tror och handlar efter dessa
löften så kan undret ske.
Kraften
i Guds ord frigörs då vi handlar som om Guds löften är sanna.
Låt mig ge några exempel på
denna princip ifrån Gamla Testamentet.
Röda havet (2 Mos 14)
Då Israels barn var på väg från slaveriet
i Egypten till friheten och överflödet i det utlovade landet kom de fram till
Röda Havet och kunde inte gå vidare.
Samtidigt kom Egyptens armé
ifatt dem. Egyptierna var på väg att fånga in israeliterna och bestraffa dem
för att de gav sig iväg från sin tillvaro som slavar.
Israeliterna kunde varken
komma framåt eller bakåt. De började klaga på Mose och frågade varför han hade
lurat ut dem i öknen för att dö.
Mose i sin tur klagade på
Herren och Herren svarade honom: ”Varför
ropar du till mig?” – ”Lyft din stav”.
Mose trodde på Herren och när
han lyfte upp sin stav drev Herren undan vattnet så att israeliterna kunde gå
torrskodda över.
Vad hade hänt om Mose inte
hade lyft upp sin stav? Hade israeliterna blivit tillfångatagna då? Det ser i
varje fall ut som om Herren höll tillbaka undret att driva undan vattnet till
dess Mose handlade som om Guds ord, det som Gud talat, var sant.
Jordanfloden (Jos 3)
Samma sak skedde några år senare då
israeliterna äntligen var framme vid gränsen till det utlovade landet. De hade
varit framme vid gränsen en gång tidigare. Då hade de skickat in tolv spejare
för att se om landet var så gott som Herren hade lovat.
Spejarna kom tillbaka från
sin rekognosering i det utlovade landet och de hade alla samma vittnesbörd: Landet var verkligen så underbart och
fantastiskt som Herren hade lovat!
Men, tio av spejarna sa att
det var ingen idé att försöka. Det skulle i alla fall inte fungera. Folket som
bodde i landet var stora som jättar och själva kände de sig som gräshoppor. Två
av spejarna sa emellertid att de skulle gå på Herrens ord.
I stället för att gå framåt
på Herrens ord och inta landet som Herren hade gett dem, gick de nu tillbaka
till öknen och levde där i fyrtio år eftersom majoriteten inte trodde på det
Gud hade sagt.
Jag tror att Gud och hela
himlen grät i den stunden. Gud ville välsigna sina älskade barn med den
underbara gåvan att få bo i frihet i ett land som överflödade av fruktbarhet
och välsignelser. Men i stället för att i tacksamhet ta emot det som Gud hade
gett dem, vände de tillbaka till livet i öknen med orden: ”Det kommer aldrig att fungera i alla fall.”
En hel generation växte sedan
upp i öknen och lärde sig leva ökenlivet. Det var torrt, hett, eländigt och
långt från det överflöd som Herren hade tänkt för sitt folk.
Den uppväxande generationen
trodde att detta var livet. Torrt och eländigt. Sand i sandalerna, sand i
nattskjortan, sand i maten. Man anordnade ökengudstjänster. Torrt eländigt och
meningslöst. Man trodde detta var livet, fast Herren hade tänkt något helt
annat.
Här passar verkligen Jesu
ord in då han säger:
Tjuven kommer bara för att stjäla,
slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i
överflöd. ( Joh
10:10)
Tjuven hade verkligen
lyckats stjäla och förstöra det liv och överflöd som Herren hade planerat för
sina älskade barn.
Men nu, fyrtio år senare
står israeliterna igen vid Jordanfloden på tröskeln till det Herren hade i
beredskap för dem. Jag tror att änglarna stod på tå och hoppades att de denna
gång inte skulle vända tillbaka, utan ta emot Guds överflöd.
Men det fanns ett hinder
kvar: Jordanfloden! Israeliterna stod på stranden och såg över den stora floden
in i det land Gud hade gett dem. Först i ledet stod prästerna och de bar på den
tunga förbundskistan. Efter prästerna stod allt folket, vuxna och barn, med
alla sina djur och andra ägodelar.
Herren hade sagt att då
prästerna satte fötterna i vattnet, skulle han ta bort vattnet. Jag kan tänka
mig att prästerna tvekade länge. Om jag hade varit en av prästerna hade jag
säkert också tyckt att det hade varit bättre att Gud först tog bort vattnet och
att vi sedan tryggt kunde gå över floden. Men Herren tog inte bort något
vatten. Han väntade på prästerna.
Och prästerna bestämde sig.
De demonstrerade sin tro på Gud och på vad Gud hade sagt och handlade som om
Guds ord var sant. Prästerna tog ett steg rakt ut i vattnet och då tog Gud bort vattnet!
Frälsning
På samma sätt är det med frälsningen.
Gud har gett dig möjligheten att bli frälst, men du måste själv gå in i den.
I Romarbrevet kan vi läsa
att det behövs två saker för att bli frälst (Rom10:9:
Hjärtats tro och munnens bekännelse. Det är något som man ska tro inne i sig, i
hjärtat, och något man ska bekänna, säga, med sin mun.
Vad är det man ska tro? Det
enda man behöver tro enligt Romarbrevet är att Jesus lever. Att Gud har
uppväckt Jesus från de döda och att han är levande i dag. Du behöver inte ha
studerat hela Bibeln för att bli frälst. Du behöver inte heller bestämma dig
för om du bokstavligen tror på skapelseberättelsen eller jungfrufödseln. Det
enda du behöver tro på för att bli frälst är att Jesus lever!
Hjärtats
tro + munnens bekännelse = frälst!
Vad är det man ska bekänna
med sin mun för att bli frälst? Det man bekänner är att man önskar att Jesus
ska vara Herre i sitt liv.
Dessa två saker, hjärtats
tro och munnens bekännelse, är de enda förutsättningarna som Bibeln kräver för
att du ska bli frälst. Varför ska vi göra det mer komplicerat än så?
Om du tror i ditt hjärta att
Jesus lever och bekänner Jesus som din Herre och frälsare, så är du frälst.
En del människor har svårt
att uttala bekännelsen, eftersom de upplever att ingenting har hänt med dem.
Och rent formellt har de ju rätt. Då man börjar uttala bekännelsen är man ju
inte frälst. Man blir frälst genom munnens bekännelse. Det är som prästerna som
skulle gå över Jordanfloden. Undret sker inte förrän de sätter fötterna i
vattnet. De tar ett steg i tro ut i något de ännu inte har sett. Kraften i Guds
löften blir förlöst då vi handlar som om Guds ord var sant.
För några år sedan, då jag
var bibellärare på Jelöy folkhögskola i Norge, var jag med om en händelse som
kan vara en bra illustration till frälsningens två förutsättningar.
Jag hade just avslutat en
lektion och på vägen ut la en flicka en hopvikt lapp på katedern. Då jag blivit
ensam vecklade jag upp lappen och kunde läsa: ”Peter jag vill bli frälst. Kan du hjälpa mig?”
Senare samma dag hade jag en
lektion i psykologi. Eleverna satt och arbetade i grupper, och då jag gick runt
för att fråga hur det gick med arbetet var det två flickor som tyst frågade
mig: ”Kan vi få fråga dig om något helt
annat?” Jag svarade att det gick bra, och då sa flickorna att de hade
försökt att bli kristna en lång stund, men ingenting hade hänt. Vad skulle de
göra?
Jag bad flickorna komma till
bönerummet på kvällen tillsammans med flickan med papperslappen, så att vi kunde
prata om saken.
På kvällen samlades vi i
bönerummet och de två flickorna från psykologilektionen berättade:
”Vi har försökt att bli frälsta i en hel vecka nu och ingenting har hänt.
Förra veckan satt vi en kväll på
internatet och pratade med Else, som är kristen, och vi förstod att vi också
måste bli kristna. Else bad med oss, och vi ville verkligen bli frälsta, men
ingenting hände.
Dagen efter gick vi och talade med husmor om vår längtan att bli
frälsta. Husmor bad för oss, men ingenting hände.
I söndags var vi på Frälsningsarmén och gick fram till botbänken för
att be om att bli frälsta – men ingenting hände. I natt har vi gråtit hela
natten och bett – men ingenting hände”
Jag svarade: ”Man blir inte frälst av att gråta. Det
räcker inte ens om man gråter varje natt hela livet för att bli frälst. Det är
bra att be, men någon gång måste man sluta be och i stället ta emot det som Gud
har gett. Det behövs två saker för att bli frälst: att man tror i sitt hjärta att
Jesus lever och att man med sin mun bekänner Jesus som Herre i sitt liv.
Hjärtats tro har ni ju redan.”
– ”Hur vet vi att vi har hjärtats tro”, frågade en av flickorna.
– ”Jo, om man vill bli frälst,” svarade jag, ”då är hjärtats tro mogen och då behöver man bara ta emot frälsningen
genom munnens bekännelse. Vill ni bli frälsta och ta emot Jesus som herre i era
liv?”
– ”Ja, det är klart!”, utropade flickorna.
Jag bad dem att be efter
mig, och ledde dem genom en enkel bön där vi inte bara bad om att de skulle bli
frälsta, utan tackade, bekräftade och bekände att de i tro tagit emot
frälsningen.
Under bönen förstod de.
Plötsligt släppte krampen. De behövde inte längre vänta på att något skulle
hända. De förstod att det som skulle hända, redan hade hänt för länge sedan och
att de nu bara behövde bekänna sig till Guds frälsningsgåva och tacka honom för
det.
Då vi hade bett, rusade
flickorna ut ur bönerummet och berättade glädjerusiga för varenda människa som
råkade komma i deras väg att nu hade de blivit frälsta.
Det är inte svårt att bli
frälst. Jesus vill att alla människor ska bli frälsta (1 Tim 2:4 FB). Det som är svårt har Jesus redan gjort för att det skulle vara lätt för dig.
I Andra Korinthierbrevet kan vi läsa:
Ty
alla Guds löften har fått sitt ja genom honom. Därför säger vi också genom
honom vårt Amen, Gud till ära. 2 Kor 1:20
Hur många löften är det som har fått sitt ja i Jesus? – Alla!
Därför behöver du inte undra om Gud vill att du ska bli frälst. Därför
behöver du inte undra om Gud vill att du ska ta emot förlåtelse. Därför behöver
du inte undra om Gud vill att du ska bli fylld med den Helige Andes kraft. Alla Guds löften har redan fått sitt
svar i Jesus, och svaret är ja.
Men då vi har förstått det måste också vi säga något för att bekräfta att
vi tar emot det Gud redan har gett oss. Bibelversen säger att vi bekräftar
genom att säga vårt Amen. Och då vi gör det tar vi emot det Jesus redan har
gett oss och så ärar vi Gud.
Det finns säkert många som tror att ”Amen”
betyder ”nu är det slut”. Det är ju
så vi ofta använder det. Vi håller ett långt tal till Gud och då vi är färdiga
med vår bön säger vi Amen, för att markera att nu är talet eller bönen slut.
Men Amen betyder inte ”nu är det
slut”, utan det betyder ”nu börjar
det!” Man kan också säga att det betyder ”låt det ske!” Det är ett bekräftelseord på att du går med på att ta
emot det Gud har gett dig.
Så frågan är hur mycket du har tro för att säga ”Amen” till. Du är inte rikare än du tror.
Ibland verkar det som om en del människor har talfel. Bibeln säger att vi
ska säga vårt Amen till Guds löften, men många säger i stället ”Ja, men…” och säger emot Gud. Men Gud vill inte att vi ska säga
emot, utan att vi ska hålla med.
”Ja, men så lätt kan det väl inte
vara!”
Visst är det underligt att hela livet kan bli förvandlat bara genom att
säga några ord. Först är man inte frälst och sedan öppnar man sin mun och säger
några ord och så är man plötsligt frälst. Hur kan det vara möjligt?
Det finns andra situationer i livet där ett enda ord kan ändra hela mitt
liv, som vi inte alls har svårt att förstå.
För en tid sedan var vi på bröllop. Det var vår yngste son som skulle
gifta sig. Nu ska jag berätta hur man blir gift:
En man går kyrkogången fram mot altaret, intet ont anande. Han äger sig
själv och alla pengarna som ligger i hans plånbok i bakfickan. Han äger sig
själv, sin tid, sitt liv. Det räcker att han, framme vid altaret bara säger ett
enda ord så förändras juridiskt hela hans liv. Om han bara säger ett litet ”ja”, så utlöses hela Sveriges äktenskaps-lagstiftning
över honom. Fram till den stunden var den lagen inte giltig, men plötsligt
gäller den helt och fullt för den unge mannen. Då han går ut ur kyrkan är
plötsligt hälften av pengarna i plånboken inte längre hans. Han äger inte
längre sig själv. Han har gett sig själv till en annan människa och lovat att
älska henne i nöd och lust.
På samma sätt är det då du säger ”ja”
till Jesus. Du blir en kristen, du blir Guds barn, du blir född på nytt genom
att bara säga några ord. Du ger ditt liv till Jesus och låter honom bli Herre
över ditt liv.
Många kanske tror att man måste säga sitt ”ja” till Jesus med styrka och övertygelse för att bli riktigt
frälst. Men så är det inte. I kyrkan under bröllopet satt vi på första bänken,
eftersom vi var de närmaste anhöriga. Kyrkan var stor. Vi kunde höra brudgummens
”ja”, men brudens ”ja” var knappt hörbart. Bruden sa senare
att hon hade varit så rörd att hon nästan inte kunde tala. De som satt bakom
oss i den stora kyrkan kunde inte höra att hon sa något. Men det räckte ändå.
Till och med ett litet ”pip-ja”
räckte för att hon skulle bli gift. På bröllopskortet då brudparet kom ut ur
kyrkan syns tydligt att brudgummen håller ett vitt kuvert i handen. Det är
vigselbeviset som talar om att deras ja har förändrat deras civilstånd.
Det handlar inte om hur mycket kraft och övertygelse du lägger i ditt ”ja” till Jesus. Det allra minsta lilla ”pip-ja” räcker.
Andra kanske tror att man måste känna något speciellt för att bli riktigt
frälst, men några sådana krav finns inte heller.
Då Rut och jag gifte oss så kände jag inget speciellt. Vi stod där i den
vackra kyrkan och jag drömde mig bort och jag såg mig omkring på alla fina
björkar man hade smyckat kyrkan med. Plötsligt la jag märke till att det hade
varit tyst väldigt länge i kyrkan. Den vitklädda ängeln vid min sida gav mig en
mild armbåge i mellangärdet, och jag förstod på en gång ”Dom vill att Peter ska göra något.” Jag började fumla i byxfickan
efter vigselringen, men efter ytterligare en armbåge i mellangärdet från ängeln
vid min sida förstod jag att det inte var det som de förväntade att Peter
skulle göra. Som tur var så var det en stor kyrka med stora valv och på något
sätt hängde vigselförrättarens ord kvar i kyrkvalven och jag kunde fånga upp
tråden och säga ”Jag, Peter Baronowsky……”
Även om jag kanske inte var helt närvarande och inte hade så mycket
känslor så sa jag i alla fall ”ja” på
rätt ställe. Och våra båda ”ja” har
hållit i mer än fyrtio år, och ingen av oss har några planer på att ändra det,
så vitt jag vet.
Man behöver inte känna något speciellt för att bli frälst. Det står inte
i Bibeln att man ska bekänna och känna sig frälst. Några sådana krav finns
inte.
Gäller samma princip för de övriga frälsningsgåvorna? Ja, absolut.
Gud har inte lovat att ge dig en känsla av att vara förlåten. Han
förlåter dig på riktigt, antingen du känner dig förlåten eller inte. Och om du
har bekänt för Honom och bett om förlåtelse, och tror på att löftet är sant, då
kan du tacka Jesus för att du får vara förlåten. Det är inte helt otroligt att
det känns bra då, men även om du ingenting känner får du bara fortsätta att tro
på Hans löften och tacka Honom för förlåtelsen.
Gud vill att du ska vara fylld av den Helige Ande. Det är därför han har
utgjutit den Helige Ande över alla människor. Om du tror på Hans löfte och
tackar Honom för kraften över ditt liv, så kan pingstundret ske även i ditt
liv. Antingen du känner mycket, lite eller mittemellan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar