18 maj 2022

Gåvoboken del 7: Sammanfattning av första delen av boken


I den här boken har jag valt att skilja på tjänstegåvor och nådegåvor. De har helt olika förutsättningar och fungerar på helt olika sätt.

Tjänstegåvorna gör bruk av det jag har

Tjänstegåvor har med vår identitet att göra. Hur passar jag in i Kristi kropp? Vem är jag? Är jag en fot eller hand?

Tjänstegåvor har att göra med den uppgift som jag ska utföra med i Kristi kropp.

Tjänstegåvorna gör bruk av min personlighet, det som jag är och har.

Då det gäller tjänstegåvorna är det rätt att fråga sig vilken gåva jag har. Det gör mig gott att veta att jag har en herdefunktion eller profetfunktion i församlingen och att veta att jag kan utvecklas i det som passar min personlighet.

I de andliga gåvorna gör Gud något genom mig som jag inte kan göra själv

De andliga gåvorna är en demonstration av den helige Andes närvaro och kraft. Anden bor i mig och vill träda fram på olika sätt så att det blir till nytta.

I de andliga gåvorna gör Gud något i mig som jag inte kan göra själv.

Då det gäller nådegåvorna kan det begränsa Gud att fråga vilken gåva jag har fått. Det är den helige Andes gåvor. Han bor i mig. Och om han får mig, kan han framträda på olika sätt, som han vill, så att det blir till nytta.  Det är bättre att fråga på vilket sätt den helige Ande vill framträda just nu, och om han vill göra det genom mig.

I del 1 av Gåvoboken försökte jag definiera de olika slagen av gåvor för att vi lättare ska kunna förstå hur de fungerar i våra liv.

Den kommande del 2 är mer en praktisk tillämpning av de olika gåvorna. 

Inga kommentarer: