25 maj 2024

Inför söndagen. Tema: Gud - fader, Son och Ande

FRÅN GAMLA TESTAMENTET
5 Mos 6:4-9
4 Hör, Israel! Herren vår Gud, Herren är en. 5 Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft. 6 Dessa ord som jag i dag befaller dig ska du lägga på hjärtat. 7 Du ska inskärpa dem hos dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du går på vägen, när du lägger dig och när du stiger upp. 8 Du ska binda dem som ett tecken på din hand, och de ska vara som en påminnelse på din panna. 9 Och du ska skriva dem på dörrposterna i ditt hus och på dina  portar.

FRÅN BREVLITTERATUREN
Apg 2:24-35

24 Men Gud har uppväckt honom och löst honom ur dödens vånda, eftersom det inte var möjligt för döden att behålla honom. 25 David säger om honom:
  • Jag har alltid Herren för ögonen.
  • Han är vid min högra sida
  • för att jag inte ska vackla.
  • 26 Därför gläds mitt hjärta
  • och jublar min tunga.
  • Även min kropp
  • får vila i trygghet
  • 27 att du inte lämnar min själ åt dödsriket
  • eller låter din Helige se förgängelsen.
  • 28 Du har visat mig livets vägar,
  • du ska mätta mig med glädje
  • inför ditt ansikte.
  • 29 Bröder, jag kan öppet säga er att vår stamfar David är både död och begraven. Hans grav finns här hos oss än i dag. 30 Men han var profet och visste att Gud med ed hade lovat att sätta en av hans ättlingar på hans tron. 31 I förväg såg han Messias uppståndelse och sade: Han ska inte lämnas åt dödsriket, och hans kropp ska inte se förgängelsen.
    32 Denne Jesus har Gud uppväckt, och vi är alla vittnen till det. 33 Han har blivit upphöjd till Guds högra sida och fått den utlovade helige Ande av Fadern, och han har utgjutit det som ni ser och hör. 34 David har ju inte stigit upp till himlen, men han säger:
  • Herren sade till min Herre:
  • Sätt dig på min högra sida
  • 35 tills jag lagt dina fiender
  • som en pall under dina fötter.
  • FRÅN EVANGELIERNA
    Matt 11:25-27
    25 Vid den tiden sade Jesus: "Jag prisar dig Far, himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. 26 Ja, Far, så var din goda vilja. 27 Allt har min Far överlämnat till mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 113:1-6

  • 1 Halleluja!
  • Prisa, ni Herrens tjänare,
  • prisa Herrens namn!
  • 2 Välsignat är Herrens namn
  • från nu och till evig tid!
  • 3 Från solens uppgång
  • till dess nedgång
  • prisas Herrens namn.
  • 4 Herren är upphöjd över alla folk,
  • hans ära når över himlen.
  • 5 Vem är som Herren vår Gud,
  • han som tronar så högt,
  • 6 som ser ner så djupt –
  • vem i himlen och på jorden?

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: