30 maj 2024

Torsdagsbibelstudiet del 8 – Att studera Bibeln på egen hand

 

Några praktiska råd:

  • Studera Bibeln regelbundet. Hitta en stund på dagen som passar dig. De flesta kommer nog fram till att morgonen är den bästa tiden (trots morgontröttheten)
  • Studera ett avsnitt varje dag. Ett kapitel kan ofta vara för långt för att studera.
  • Använd en anteckningsbok. Skriv datum och bibelhänvisning överst. Använd A-B-C-metoden ifrån detta kapitel. Försök att hitta ett minnesord som du kan ta med dig ut i dagen att meditera på.
  • Gör det till en vana att ställa frågor till texten. Svaren på frågorna är ditt bibelstudium.
  • Be att den Helige Ande ska tala till dig genom bibelstudiet.


Bibelstudiet

Gör bibelstudiet i tre led:
A – Vad står det?
B – Vad betyder det?
C – Vad ska jag göra med det?

A – Vad står det? - Observation

Detta är observationsstadiet. Vad säger bibeltexten?

  • Sammanfatta huvudinnehållet
  • Kan du formulera en passande överskrift?
  • Finns det ett speciellt tema?
  • Kan man dela in texten i olika delar? Kan du formulera överskrift/tema till delarna?

 

B – Vad betyder det? - Tolkning

Nu kommer vi till det egentliga bibelstudiet. Tolkningsstadiet.

  • Ställ frågor till texten. Vad, varför, hur, när vem…?
  • Definiera ord och begrepp. Vad menar Bibeln då den använder ordet…?
  • Används bilder/liknelser i texten? Hur passar bilderna in i vår tid? Kan du hitta bilder som skulle passa bättre i vår tid?
  • Speciella ämnen som behandlas i texten? Vad säger Bibeln i övrigt om detta ämne? Kan leda vidare till ämnesstudier omkring ett speciellt ämne.
  • Vilka personer finns med? Vad står det mer om dessa personer i Bibeln? Kan leda vidare till personstudier.
  • Hänvisningar till andra bibelställen?
  • Finns det saker jag inte förstår? Skriv upp dem för att kunna tala med någon om dem vid tillfälle. Du kan även ställa frågor på www.rupeba.se
  • Kan jag få hjälp att förstå texten genom att läsa någon bibelkommentar. (Undvik att börja studiet med någon annans kommentar. Den Helige Ande kan tala genom dig. Efter ditt bibelstudium kan du jämföra med vad andra har fått ut av texten i en bibelkommentar eller liknande). På www.rupeba.se kan du hitta länkar till många bibelkommentarer.
  • Hur ska man tolka Bibeln? Fastna inte för mycket i det du inte förstår. Koncentrera dig på det du förstår. Mark Twain lär ha sagt: ”Det som bekymrar mig mest i Bibeln är inte det jag inte förstår, utan det jag förstår”. Du kan även få hjälp att tolka Bibeln i ”Tolkningsboken-Hur ska man tolka Guds ord?” från www.rupeba.se .

 

C – Vad ska jag göra med det? – Tillämpning

Om vi bara gör A och B är vi som mannen som byggde huset på sand (Matt 7:24-27). Han hörde men han gjorde inte.

C är tillämpningsstadiet. Här ska vi omsätta vad vi lärt oss i praktiken.

  • Säger texten något personligt till mig?
  • Vad ska jag göra med det? Hur? När?
  • Finns det en bön jag borde be?
  • Finns det ett löfte som jag kan ta till mig?
  • Finns det en uppmaning som jag borde följa?
  • Finns det ett exempel som jag borde följa?
  • Vad är det viktigaste som jag lärt av denna bibeltext?
  • Memoreringsvers. Finns det någon vers, eller del av vers, som jag kan med mig genom dagen? Skriv ned den. Repetera den och meditera över den under dagen. På det sättet ger du den Helige Ande arbetsmaterial att verka i ditt liv.
Även om du inte hinner göra en grundlig genomgång av de tre stegen A-B-C varje dag, så försök att få med något från A-B-C varje dag. Försök att få med dig ditt dagliga ”manna” ut i dagen. Det som du ska tänka på och repetera under dagen och som är med att forma ditt liv.

”Ge oss i dag vårt dagliga bröd”

Inga kommentarer: