11 feb. 2021

Dagens andakt, den 11 februari

 


”Du skall inte mer kallas den övergivna…”
(Jes. 62:4)

Det var oroliga tider. Saker hade inträffat som gjorde att vi inte visste om vi skulle kunna fortsätta vårt arbete, som tidigare. Vi visste inte hur vi skulle klara ut vår situation och vi visste inte hur vi skulle kunna ordna vår försörjning framöver. Vi hade ett uppdrag i London och skulle vara där några dagar. Vi hade sett fram emot den avkoppling som några dagars vistelse i London skulle ge. Vi längtade efter att våra oroliga tankar skulle få vila. Det hade emellertid inte riktigt blivit den avkoppling som vi hade tänkt. Vi bodde på ett eländigt hotell där stålfjädrarna stack upp genom madrassen och höll oss vakna hela den första natten. Utmattade och håglösa gick vi ner till frukosten. 

Vid frukostbordet läste vi morgontidningen. Det var ”The Daily Telegraph”. Just som jag skulle sluta att läsa och vi skulle ge oss ut i storstadsvimlet, föll mina ögon på en rubrik: ”Personligt”. Det är en del av dagstidningen som jag sällan läser, men det var som om orden i en av de små annonserna under rubriken studsade ut ur tidningen. Där, i en pytteliten annons stod de enkla orden: ”du skall inte mer kallas den övergivna” – inget mer. Orden, som står i Jesaja bok (Jes. 62:4) blev en hälsning från Gud själv. Jag fick nytt mod och kunde se fram emot Guds lösning på problemet, vilken också kom inom kort.

BÖN
Herre, tack för att du möter oss när vi minst anar det. Förlåt att jag så ofta glömmer att du finns nära mig under såväl de ljusa dagarna som de mörka.

Inga kommentarer: