26 feb. 2021

SKOLAN - Att förstå Bibeln - del 9 (sista delen)


Nu har vi kommit fram till det sista inlägget i serien Att förstå Bibeln. Innehållet i serien finns också samlat i studiehäftet TOLKNINGSBOKEN. Du kan läsa mer om det här: https://rupeba.se/home/#!/products/tolkningsboken-peter-baronowsky

 
3.5 Kan den helige Ande säga något till dig genom ett bibelord som egentligen betyder något helt annat?

Detta är inte den naturliga utgångspunkten i vår Bibelläsning. Det är inte så att Gud egentligen vill säga något helt annat till oss än det som står i texten. Utgångspunkten vid bibelläsning måste naturligtvis vara att Bibeln menar vad den säger.

Men ibland kan det hända att den helige Ande talar rakt in i vår aktuella konkreta situation och ger oss ett budskap som är personligt riktat till oss och som inte är giltigt för någon annan människa någon annan gång. 

Wilfred Stinissen skriver i sin bok Ordet är dig nära att en människa ”i en viss text upptäcker en dold betydelse som Gud lägger där för henne personligen, utan att den finns direkt i den bokstavliga betydelsens förlängning.” Stinissen säger vidare att en sådan tolkning inte kan betraktas som verklig exeges men ”att Gud ger denna betydelse till en bestämd människa men inte till hela kyrkan.”

Då Rut och jag stod inför valet att flytta till Norge upplevde jag ett sådant tilltal. Jag hade blivit erbjuden en tjänst som lärare i kristen ledarträning på Jelöy Folkhögskola i Norge. Jag var tvungen att ge ett snabbt svar på erbjudandet. Skulle vi sälja vårt hus, säga upp oss från våra arbeten och flytta till Norge, där vi inte kände en enda människa?

Dessutom väntade Rut vårt tredje barn som beräknades födas samtidigt som det skulle vara aktuellt att flytta. 

Den kvällen då vi var tvungna att bestämma oss tog jag en lång promenad och hade ett samtal med Gud. Jag sa till Gud att då jag kom hem skulle jag sätta mig ned och läsa Bibeln på det stället som jag var på i min dagliga Bibelläsning. Om jag i det första kapitlet jag läste fick en klar anvisning att åka till Norge så skulle det vara mitt beslut.

Jag kände mig ganska trygg med den uppgörelsen. Det finns inte så många Bibelverser som handlar om Norge.

Då jag satte mig ned att läsa mitt kapitel i Bibeln så läser jag följande text: ”du blir ju inte sänd till ett folk med obegripligt språk…vilkas tal du inte förstår.” (Hes 2:5-6)

Jag är medveten om att den texten objektivt sett inte betyder för alla människor att de ska åka till Norge. Men för mig, i min konkreta situation och som svar på min konkreta fråga så var det en klar signal: ”Åk!”

 

3.6 Tre lärare

För att rätt förstå Guds ord kan vi behöva tre lärare: den helige Ande, oss själva och andra människor.

 

3.6.1 Den Helige Ande

Vi är beroende av den helige Ande för att förstå Guds ord.

  • Petr 1:20 säger att det inte går att tyda en profetia i Skriften på egen hand. Vi behöver den helige Ande som har inspirerat författarna.
  • Den oandlige kan inte ta emot vad Guds Ande säger  1 Kor 2:14
  • Gud har uppenbarat sina sanningar för dem som är som barn. För de kloka blir det fördolt. Matt11:25-26
  • Vi får be Gud att han uppenbarar sina sanningar för oss. Ps 119:118; Ef 1:17-19
  • Den som lyder ska förstå. Joh 7:17
  • Guds smörjelse undervisar oss om allt. 1 Joh 2:26

 

3.6.2 Du själv

Bibeln säger att vi har förmåga att bedöma vad som sägs. ”Jag talar till förnuftiga människor, bedöm själva vad jag säger.” 1 Kor 10:15

  • Vi uppmanas att ha ett övat sinne för att kunna ta emot fast föda; Hebr 5:14
  • Vi får söka insikt och förstånd; Dan 10:12
  • Förutsättningen för att lära känna sanningen är att förbli i Guds ord; Joh 8:31-32
  • Då vi förblir i Guds ors kan den leda oss och tala till oss; Ordsp 6:22

 

3.6.3 Andra människor

Gud talar till oss genom lärare, profeter, apostlar och andra människor; Ef 4:11

Gud talar även till oss genom varandra som helt vanliga människor

  • ”Låt Kristi ord bo hos er i hela sin rikedom…Lär och vägled varandra”; Kol 3:16

 

Alla delarna i denna serie finns också publicerade på hemsidan i högerspalten under rubriken SKOLAN. (Hemsidan hittar du på www.rupeba.se, klicka sedan på "Hemsidan")

 

Referenslitteratur

Stott – Att förstå Biblen – Libris

Giertz – Slik leser vi Bibeln – Luther

Pache – Bibeln inspiration och auktoritet – DKB

Maier – Er Bibeln Guds ord?

Fee/Stuart – How to read the Bible for all its worth

Persson – Att tolka Bibeln I dag – Liber

Berkhof – Principles of Biblical interpretation – Baker

Donobauer – Jag tror därför talar jag – Salt & ljus

Parrat – A guide of doing Theology

Stinissen, Wilfred – Ordet är dig nära -  Libris


Inga kommentarer: