9 feb. 2021

Dagens andakt, den 9 februari


 ”Fånga rävarna åt oss, de små rävarna, som härjar i vingårdarna, våra vingårdar som går i blom.” (Höga visan 2:15)

Jag kom ut en vacker sommardag i vår trädgård och upptäckte att rådjuren hade ätit upp varenda blomma på framsidan av huset. Penséerna som varit så vackra dagen innan spretade rakt upp med sina kala stjälkar och rosorna som prunkat hade bara bladen kvar. Det var en stor förödelse, men jag hade ändå hopp om att nya blommor skulle komma att slå ut inom kort.

I en annan rabatt hade det emellertid strax innan kommit någon liten osynlig skadeinsekt som faktiskt gjorde lika stor om inte värre skada. Den liksom åt upp bladen från undersidan och skapade stora fula hål i bladen. Man kunde nästan inte se den. Man såg bara dess härjningar.

Det är inte alltid, som det är de stora synderna i livet, som får oss på fall. ”De små rävarna” som härjar i våra liv kan ofta åstadkomma en väldigt stor förödelse. Jag tänker på de negativa tankarna, det dåliga morgonhumöret som blivit en ovana, eller irritationen över någon medmänniska. Vi har så lätt att ignorera dessa små rävar, men om vi tillåter dem i våra liv kommer de att förstöra oss som människor. Låt oss bekänna och ta emot rening för alla dessa ”småsynder” som smyger sig på oss nästan utan att vi märker det.

BÖN
Herre, jag vill fånga rävarna, de småsynder som vill smyga sig in i mitt liv och förstöra det. Jag vill leva rent och heligt idag. Hjälp mig att rensa bort allt det, som inte du har behag till.

Inga kommentarer: