8 juli 2022

Avsnitt 11: Jesu tillkommelse i Gamla Testamentet

 


I Gamla testamentet finner vi många mer eller mindre tydliga profetior om att Jesus skulle komma, även om han inte benämns Jesus i Det Gamla Testamentet.

Den Bibelöversättning jag utgått ifrån då jag skrivit denna bok är Folkbibeln. I uppslagsdelen längst bak i bibeln finns det en sida som heter ”Jesus i Gamla Testamentet”. På den sidan finns en uppräkning av 91 profetior om Jesus i Gamla Testamentet.

En del av referenserna är inte helt tydliga anspelningar, medan andra är helt exakta förutsägelser på händelser i Jesu liv.

På samma sätt refererar det Nya testamentet tillbaka till Gamla Testamentet för att påvisa att Jesus är uppfyllelsen av många profetior i Gamla Testamentet.

Då det gäller profetiorna om Jesu kommande till jorden pekar de både på Jesu första tillkommelse, då han föds som ett litet barn och finns på jorden under cirka 30 år, och på Jesu andra tillkommelse, då Jesus kommer tillbaka.

Ibland står profetiorna om Jesu första tillkommelse tillsammans med profetiorna om Jesu andra tillkommelse sida vid sida.

Här kommer ett par exempel på detta:

I Sakarja 9-10 finner vi en bibeltext som vi ofta läser kring julen.

9 Fröjda dig stort, dotter Sion! Jubla, dotter Jerusalem!
Se, din kung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han.
Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna på en åsninnas föl.

10 Jag ska ta bort vagnar ur Efraim och hästar ur Jerusalem.
Stridens bågar ska bort, och han ska tala frid
till hednafolken. Hans välde ska nå från hav till hav, och från floden till jordens ändar.

Det är inte svårt att se att den nionde versen uppfylls med stor precision då Jesus rider in i Jerusalem före påskhögtiden. Men nästa vers talar om att stridsvapnen ska bort och att Jesu fredsrike ska råda över hela världen.

Det är väl knappast någon som vågar påstå att alla vapen har försvunnit och att Jesus regerar över hela världen som de berättas om i vers 10.

I profeten Jesaja kan vi läsa i kapitel 9:

5. Ja, varje stövel buren i stridslarm

och varje mantel vältrad i blod ska brännas upp

och förtäras av eld.

6 För ett barn blir oss fött, en son blir oss given.

På hans axlar vilar herradömet,

och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud,

Evig Far, Fridsfurste.

7 Så ska herradömet bli stort och friden utan slut

över Davids tron och hans rike.

Det ska befästas och stödjas

med rätt och rättfärdighet

från nu och till evig tid.

Här kan vi känna igen vers 6 ifrån Jesu första tillkommelse. Men versen innan och versen efter talar om avrustning och ett fredsrike där rättfärdighet råder och det riket kommer att vara i evighet.

Det verkar nästan som om profeterna i Gamla Testamentet inte kunde skilja på Jesu första tillkommelse och då Jesus skulle komma tillbaka.

Kan profeternas synfält varit detsamma som då man står och ser på två fjälltoppar långt borta? Det kan se ut som om de nästa står jämsides med de i själva verket kan vara långt mellan de två fjälltopparna.

Profeten kan ha sett både Jesu första och andra tillkommelse, men inte sett den tid som finns emellan, Församlingen tidsålder (Se bilden).

Vi kan se samma sak då Jesus presenteras i Synagogan i Nasaret. I Lukas 4 använder Jesus en profetia från Jesaja 61 för att tala om vem han är:

18 Herrens Ande är över mig, för han har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de fattiga.

Han har sänt mig

att utropa frihet för de fångna

och syn för de blinda,

att ge de förtryckta frihet

19 och förkunna ett nådens år från Herren.

20 Sedan rullade han ihop bokrullen…

Men varför rullar Jesus ihop bokrullen just här? Om vi ser efter i Jesaja i den profetian som Jesus läser upp ser vi att den fortsätter med orden ”förkunna ett nådens år från Herren och en hämndens dag från vår Gud.”

Jesus slutar mitt i meningen där han talar om nåden, men rullar ihop bokrullen i stället för att läsa om Guds hämnd.

Kanske ser vi samma förhållande här. Jesu första tillkommelse handlar om nåd och förlåtelse. Vid Jesu andra tillkommelse kommer Jesus med vrede och dom. Jesus hade då kommit till jorden för att uppfylla den första delen om nåden, men den andra delen om Guds vrede och hämnd handlar om Jesu andra tillkommelse, då han kommer tillbaka för att döma världen.

Inga kommentarer: