I Gamla testamentet finner vi många mer eller mindre tydliga profetior om att Jesus skulle komma, även om han inte benämns Jesus i Det Gamla Testamentet.
Den
Bibelöversättning jag utgått ifrån då jag skrivit denna bok är Folkbibeln. I
uppslagsdelen längst bak i bibeln finns det en sida som heter ”Jesus i Gamla
Testamentet”. På den sidan finns en uppräkning av 91 profetior om Jesus i Gamla
Testamentet.
En
del av referenserna är inte helt tydliga anspelningar, medan andra är helt
exakta förutsägelser på händelser i Jesu liv.
På
samma sätt refererar det Nya testamentet tillbaka till Gamla Testamentet för
att påvisa att Jesus är uppfyllelsen av många profetior i Gamla Testamentet.
Då
det gäller profetiorna om Jesu kommande till jorden pekar de både på Jesu
första tillkommelse, då han föds som ett litet barn och finns på jorden under
cirka 30 år, och på Jesu andra tillkommelse, då Jesus kommer tillbaka.
Ibland
står profetiorna om Jesu första tillkommelse tillsammans med profetiorna om
Jesu andra tillkommelse sida vid sida.
Här
kommer ett par exempel på detta:
I
Sakarja 9-10 finner vi en bibeltext som vi ofta läser kring julen.
9 Fröjda dig stort, dotter Sion! Jubla, dotter
Jerusalem!
Se, din kung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han.
Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna på en åsninnas föl.
10 Jag ska ta bort vagnar ur Efraim och hästar
ur Jerusalem.
Stridens bågar ska bort, och han ska tala frid
till hednafolken. Hans välde ska nå från hav till hav, och från floden till
jordens ändar.
Det är inte svårt att se att den nionde versen uppfylls med stor precision
då Jesus rider in i Jerusalem före påskhögtiden. Men nästa vers talar om att
stridsvapnen ska bort och att Jesu fredsrike ska råda över hela världen.
Det är väl knappast någon som vågar påstå att alla vapen har försvunnit
och att Jesus regerar över hela världen som de berättas om i vers 10.
I profeten Jesaja kan vi läsa i kapitel 9:
5. Ja, varje stövel
buren i stridslarm
och
varje mantel vältrad i blod ska brännas upp
och
förtäras av eld.
6 För
ett barn blir oss fött, en son blir oss given.
På
hans axlar vilar herradömet,
och
hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud,
Evig Far, Fridsfurste.
7 Så ska herradömet bli stort och
friden utan slut
över Davids tron och hans rike.
Det ska befästas och stödjas
med rätt och rättfärdighet
från nu och till evig tid.
Här kan vi känna igen vers 6 ifrån Jesu
första tillkommelse. Men versen innan och versen efter talar om avrustning och
ett fredsrike där rättfärdighet råder och det riket kommer att vara i evighet.
Det verkar nästan som om profeterna i
Gamla Testamentet inte kunde skilja på Jesu första tillkommelse och då Jesus
skulle komma tillbaka.
Kan profeternas synfält varit detsamma
som då man står och ser på två fjälltoppar långt borta? Det kan se ut som om de
nästa står jämsides med de i själva verket kan vara långt mellan de två
fjälltopparna.
Profeten kan ha sett både Jesu första och andra tillkommelse, men inte sett den tid som finns emellan, Församlingen tidsålder (Se bilden).
Vi kan se samma sak då Jesus
presenteras i Synagogan i Nasaret. I Lukas 4 använder Jesus en profetia från
Jesaja 61 för att tala om vem han är:
18 Herrens Ande
är över mig, för han har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de
fattiga.
Han har sänt
mig
att utropa
frihet för de fångna
och syn för de
blinda,
att ge de
förtryckta frihet
19 och förkunna
ett nådens år från Herren.
20 Sedan rullade han ihop bokrullen…
Men varför rullar Jesus ihop bokrullen just här? Om vi ser efter i Jesaja i den profetian som Jesus läser upp ser vi att den fortsätter med orden ”förkunna ett nådens år från Herren och en hämndens dag från vår Gud.”
Jesus slutar mitt i meningen där han talar om nåden, men rullar ihop bokrullen i stället för att läsa om Guds hämnd.
Kanske ser vi samma förhållande här. Jesu första tillkommelse handlar om
nåd och förlåtelse. Vid Jesu andra tillkommelse kommer Jesus med vrede och dom.
Jesus hade då kommit till jorden för att uppfylla den första delen om nåden,
men den andra delen om Guds vrede och hämnd handlar om Jesu andra tillkommelse,
då han kommer tillbaka för att döma världen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar