14 juli 2022

KÖPT OCH BETALT – 1 Kor 7


Bibelläsning: Första Korintierbrevet 7
Läs bibeltexten här

"Ni har blivit köpta och priset är betalt. Var inte slavar under människor." (1 Kor 7:23 FB)

Då vi blir kristna bekänner vi Jesus som Herre (Rom 10:9). Men ibland kan vi under livsvandringen glömma bort vem som är Herre i våra liv. Vi kanske styrs av vad andra människor tycker och blir "förslavade" under människor. Eller vi kanske helt enkelt vill styra allt efter vad vi tycker.

Det är viktigt att vi ofta påminner oss själva om vem som är Herre i vårt liv. Att vi blivit köpta och att priset är betalt.

Då den tanken får fäste i oss kommer den att förvandla våra liv.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Köpt och betalt

 

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Äktenskapligt samliv - Vers 1-11

Paulus skriver här att äkta makar äger inte sin egen kropp (vers 4), de är givna till varandra. Det betyder inte att de har en rättighet att ´ta´, utan mer en skyldighet att ´ge´. "Mannen skall ge..." (vers 3)
Till eftertanke:
Vad är det för skillnad mellan att kräva sin rätt och att ha en skyldighet att ge?

För att inte komma i frestelse ska äkta makar inte hålla sig borta från varandra (vers 5), om man inte i förväg kommit överens om det för att hålla sig till bönen. Sedan ska de komma tillsammans igen.

Paulus råd för dem som inte är gifta är att förbli ogifta, men skriver att det är bättre att vara gift än att vara upptänd av begär (vers 9).

 

Gift med en icke troende - Vers 12-16
Till eftertanke: 
Läs igenom dessa verser och försök sammanfatta Paulus undervisning om att vara gift med en icke troende.

 

Stå kvar i kallelsen - Vers 17-24
Blev du kallad som busschaufför ska du bli kvar i din uppgift, men bli en busschaufför för Jesus. "Ni har blivit köpta och priset är betalt" (vers 23)
Till eftertanke:
Men hur ställer det sig om Gud kallar busschauffören att bli pastor eller missionär?

Den oomskurne som tar emot Jesus behöver inte gå igenom omskärelseceremonin trots att lagen föreskriver det.
Till eftertanke:
Kan man tillämpa samma princip på den som är barndöpt eller inte döpt alls? Måste den som tar emot Jesus gå igenom en ny dopceremoni?

 

Gift eller ogift - Vers 25-40
Paulus lägger inga hinder i vägen för att gifta sig, men föredrar att vara ogift.

Den som är ogift kan leva 100 procent för Jesus, men den som är gift lägger mycket energi på att vara sin hustru eller man till lags (vers 33+34)

Inga kommentarer: