19 juli 2022

Hur går vägen vidare? En titt i backspegeln och blicken fäst på framtiden

För ett år sedan, i juli 2021, skrev jag ett inlägg om vad jag såg framför mig inför det kommande läsåret. Efter detta inlägg gör jag en del kommentarer om hur det gick och vad jag ser framför mig inför det nya läsåret.


Under större delen av sommaren har jag delat med mig av mitt vittnesbörd i 21 delar. Det vittnesbördet är till största del också vårt gemensamma vittnesbörd. En fråga som vi alla bör ställa oss med jämna mellanrum är: hur går vi vidare?

Här kommer några tankar från oss om nuet och framtiden.

Vår grundkallelse finns nog inom områdena: mentorskap, skrivande och förkunnande.

MENTORSKAP
De sista fyra åren i Norge var vår uppgift att vara mentorer för de nya löjtnanterna. Då vi flyttade hem till Sverige fick vi uppgiften att vara territoriella mentorer för både yngre och äldre officerare i Sverige och Lettland.
Vi är fortfarande mentorer för ett antal officerare och tänker oss att kunna fortsätta med det i någon utsträckning även i fortsättningen.

SKRIVANDE
Rut har under året gett ut en ny bok "Dags att reflektera" och håller nu på med ett översättningsarbete av en engelsk bok för ett av de svenska bokförlagen. Peter går in i det sista halvåret av att skriva kommentarer till varje kapitel i Gamla Testamentet.
I framtiden har vi en hel del tankar om vårt fortsatta skrivande och en del av de tankarna kommer förmodligen att förverkligas. Vi räknar med att dagligen fortsätta att uppdatera vår blogg och Facebook-sida

FÖRKUNNANDE
Skrivandet är naturligtvis en del av förkunnandet, men under den här punkten tänker vi mest på muntlig förkunnelse i mötesserier, bibelhelger och kurser.
Inför höstterminen har vi sedan länge lovat ett par helger. En helg i Uppsala och en helg i Bergen (Norge). Vi har under hösten också lovat att bidra med undervisning på en bibelskola.
Vi räknar med att även i framtiden vara tillgängliga för besök på kårer och församlingar ett antal helger varje termin.

______________________________

Här kommer några kommentarer om året som gått och inför det kommande läsåret:

MENTORSKAPET
Räknar vi med att det kommer att fortsätta i någon omfattning.

SKRIVANDE
Rut har anlitats av ett kristet bokförlag för att översätta böcker från engelska till svenska. Under det gångna läsåret har Rut översatt tre böcker som kommer ut på Semnos förlag. Rut har också gjort en del översättningsarbete för Frälsningsarmén.

Jag räknar med att ge ut ett par böcker under hösten. Just nu lägger jag ut en serie inlägg på bloggen och på Facebook om den sista tiden och Jesu återkomst. Den kommer ut som en e-bok (pdf-fil) i agusti. Jag har också gjort en total revidering/omarbetning av "PSALMBOKEN" med andakter och kommentarer till varje psalm. Den kommer vi att ge ut under hösten.

FÖRKUNNANDE
Vi räknar med att det kommer att fortsätta i samma omfattning som förut. Under hösten har vi bokat in tre bibelhelger. Två i Sverige och en i Norge. Vi kommer också att ha en nio-veckors lärjungaträningskurs för arbetsgruppen på en av Frälsningsarméns verksamheter. Vi har även lovat att undervisa på en av helgerna på Distansbibelskola Norr i Örnsköldsvik under vårterminen.

Vi räknar att ha kapacitet för ytterliggare några bibelhelger/mötesserier speciellt under vårterminen. Hör av dig om ni är intresserade till info@rupeba.se

Inga kommentarer: