Det finns många orsaker till varför jag tror på en uppryckelse av Guds församling före Vedermödan.
Här kommer några orsaker:
1/ ”Som det var på Noas tid….”
Då Jesus talar om tidens slut säger han ”Som
det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst” (Matt
24:37).
Då Jesus talar om sin ankomst i Lukasevangeliet säger han också att det ska vara som på Lots dagar (Luk 17:26).
Ur var det då under Noas och Lots dagar? Jo, människorna åt och drack och levde som om Gud inte fanns. Vid båda tillfällena tog gud bort sitt folk innan Guds vredesdom utöstes över jorden. Noa och hans familj gick in i arken och räddades, sedan kom syndafloden. Lot och hans och de som hörde till honom gick ut ur Sodom innan gud lät det regna eld och svavel från himlen.
Jesus avslutar det resonemanget med orden ”På samma sätt skall det vara då Människosonen uppenbarar sig” (Luk
17:30). Det borde betyda att Jesus först tar bort sitt folk i uppryckelsen
innan Guds vredesdom Vedermödan blir utöst över jorden.
2/ Jesus skall rädda sitt
folk från vredesdomen.
Bibeln nämner vid några tillfällen att Jesus ska rädda oss från den
kommande vredesdomen:
Vi ska ” vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda: Jesus, som räddar oss från den kommande vredesdomen.” (1 Tess 1:10)
Längre fram i samma brev kan vi läsa: ” Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus.” (1 Tess 5:9).
I Romarbrevet kan vi också läsa: ” När vi nu har förklarats rättfärdiga genom hans blod, hur mycket mer ska vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen?” (Rom 5:9)
Samma budskap återkommer i Nya Testamentet: Det kommer en vredesdom från
Gud, men Gud kommer att rädda sitt folk undan den vredesdomen.
3/ Guds folk får en möjlighet att undkomma det
som ska komma.
Då Jesus talar om sin återkomst uppmanar han sitt folk: ” Var ständigt vakna och be om kraft att undfly allt som ska ske och kunna bestå inför Människosonen." (Luk 21:36). Det finns alltså en möjlighet för Guds folk att undkomma det som ska komma, Guds vredesdom.
I samma kapitel uppmanar Jesus sitt folk inför sin återkomst att inte vänta
sig en vedermöda, utan i stället vänta på att bli förlossade. Då Jesus talar om
tecknen på att den sista tiden närmar sig säger han: ” Men när det här börjar hända, så
räta på er och lyft era huvuden, för er befrielse närmar sig” (Luk 21:29)
4/ Det finns något som håller den laglöse
tillbaka.
I 2 Tessalonikerbrevet talas det också om Jesu återkomst. Den sista tidens
händelser börjar med att laglöshetens människa, fördärvets son, träder fram. Laglöshetens
hemlighet är verksam redan nu, men det finns något som håller honom tillbaka.
Innan den laglöse öppen kan träda fram måste det som håller honom tillbaka tas bort (2 Tess 2:1-6).
Vad är det som fortfarande håller laglöshetens människa tillbaka? Det kan
vara rimligt att tänka sig att det är Guds församling på jorden som är den
kraft som hindrar laglöshetens människa öppet träda fram. Men då Guds
församling tas bort i uppryckelsen finns det inte längre något som håller
laglöshetens människa tillbaka.
7/ Jesus kommer för att rädda dem som väntar på honom
Även i Hebreerbrevet finns en antydan om att Jesus ska komma tillbaka för
att ”rädda dem som väntar på honom” (Hebr 9:28. Bibel 2000).
6/ Uppenbarelseboken
Uppenbarelsebokens uppbyggnad manifesterar samma synsätt. Guds församling rycks upp och möter Herren i skyarna för att sedan alltid vara med honom (1 Tess 4:16-18).
Uppenbarelseboken pekar på tre tydligt avgränsade perioder.
a) I de första tre kapitlen av uppenbarelseboken är Guds församlingen på jorden i centrum. Där återfinner vi de sju breven till sju församlingar.
b) Det fjärde kapitlet börjar med att en dörr öppnas i himlen och en röst
säger ”Kom hit upp” (Upp 4:1). Det
kan vara en bild på församlingens uppryckelse. Därefter skildras under många
kapitel det som sker på jorden från ett himmelskt perspektiv. Det är den ena
vedermödan efter den andra som drabbar jorden. Men under alla dessa katastrofer
finns en stor grupp människor i himlen som lovsjunger Gud. De är så många att
ingen kan räkna dem. De är människor från jorden av alla folkslag, stammar,
länder och språk (Upp 7:9). Frågan kommer då vilka dessa är och var de kommer
ifrån (vers 13). "Det är de som
kommer ur den stora nöden. De har tvättat sina kläder och gjort dem vita i
Lammets blod.” (vers 14).
Under den stora Vedermödans alla katastrofer som beskrivs i Uppenbarelseboken finns det alltså ett folk som kommit ur den stora nöden (Vedermödan). Ett folk som blivit renat av Lammets blod.
c) Jesus kommer tillbaka till jorden. Under den stora Vedermödan blir det
bara värre och värre ända fram till Upp 19:11. Där öppnas himlen för andra
gången och då är det ingen röst som säger ”kom
hit upp”, utan då kommer Jesus tillbaka tillsammans med himlens härskaror
för att ta herraväldet över jorden.
”Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den heter Trofast och Sann, och han dömer och strider i rättfärdighet. Hans ögon var som eldslågor, och på sitt huvud bar han många kronor. Han hade ett namn skrivet som ingen känner utom han själv, och han var klädd i en mantel som var doppad i blod, och hans namn är Guds Ord. De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt rent linne. Ur hans mun kom ett skarpt svärd som han ska slå folken med, och han ska styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress. Och på sin mantel och på sin höft har han ett namn skrivet: "Kungarnas Kung och herrarnas Herre." (Upp 19:11-16)
Uppenbarelseboken har samma uppbyggnad och tidsschema som vi såg i den förra bilden. Om vi lägger till
Uppenbarelsebokens budskap i vårt tidsschema kan det se ut som på bilden för detta inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar