31 juli 2022

Tidig söndagsmorgon den sista dagen i juli




 Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Under veckan har vi haft möjlighet att vara med på Livets Ords Europakonferens några kvällar (se bilderna). Det är en del år sedan vi hade möjlighet till det senast och det var inspirerande att, tillsammans med mer än tusen mötesbesökare, få lyssna till god förkunnelse. Vi hade nog inte räknat med att möta några bekanta i det folkhavet, men där mötte vi både officerskollegor och andra goda vänner som vi inte sett på ett tag.

Det sista kvällsmötet på Europakonferensen avslutades med en inbjudan till förbön för ungdomar som ville inviga sina liv för Gud. Inbjudan vände sig till alla som var under 25 år. Från alla delar av kyrkan strömmade hundratals ungdomar (jag överdriver inte) fram till förbön. Det var starkt att få bevittna denna iver att överlåta sitt liv för Gud!

I måndags hade vi besök av min lillasyster som var på väg från Uppsalatrakten där hon har sin dotter och till Tranås där hon bor, även om hon under sommaren huvudsakligen bor ute på bondgården i Skruvhult. I Skruvhult bor också permanent min lillasysters son och min storebrors son. 

Skruvhult var också för oss en plats där vi och våra barn tillbringade många somrar. Då Rut och jag studerade tillbringade vi somrarna i Skruvhult och sommarjobbade i Tranås. Rut jobbade på stadens konditori och jag jobbade som "sopgubbe". Sommarjobbet som sopgubbe fick jag av chefen för renhållningsfirman i Tranås. Han slog trumma i Frälsningsarméns musikkår i Tranås. Min morbror var ledare för den musikkåren och där spelade också de flesta av min kusiner. Min andra morbror var fanbärare i musikkåren och gick i täten varje söndag på sommaren då musikkåren marscherade till torgmötet. Det var en stor musikkår. Vi hade under mina uppväxtår en tavla med fotografi på Tranås musikkår och jag brukade räkna till 54 musikanter. Min andra morbrors fru (det vill säga min moster) var ledare för strängmusikkåren som också var med på friluftsmötena.

Orsaken till vår starka anknytning till Tranås var att både min pappa och min mamma växte upp i Tranås. Dom gick bägge två på Frälsningsarméns söndagsskola. Där träffades dom och sedan höll dom ihop hela livet.

På tal om somrarna i Skruvhult så var det nyttigt för våra barn som växte upp i storstaden att komma ut på landet och lära sig naturens kretslopp. Vi brukade gå ned till lagården på kvällarna för att köpa mjölk av bonden. En kväll tänkte vi skicka ner vår äldste son för att hämta mjölk i lagården. Sonen var kanske 8-9 år. Men sonen protestare och sa att det fanns ingen mjölk där ännu för mjölkbilen hade inte kommit ännu. Han trodde att mjölken kom med mjölkbilen och fyllde på i bondens mjölkcistern. Ja, se stadsungar!

Under veckan fick vi också besök av ett par ungdomsvänner som vi till stor del växte upp tillsammans med på Frälsningsarmén i Stockholm. Med tanke på den mängd minnen vi delade med varandra från alla år som gått, måste vi nog nu ha blivit ganska gamla.

Under juni och juli har jag varje måndag, onsdag och fredag lagt ut ett avsnitt under temat "Han ska komma tillbaka". De inläggen finns nu samlade i en bok som vi kallar "Ankomstboken".

Vi kommer inte att trycka boken men vill ändå göra den tillgänglig som e-bok i pdf-format. Boken kostar 80:- och består av 184 sidor i A5-format.

Du kan köpa den genom att Swisha 80:- till rupeba på Swishnummer 123 117 3301. Skriv som meddelande "Ankomstboken" och din e-postadress så skickar vi boken digitalt till dig.

Från Norge kan du köpa boken genom att betala 80 NOK med Vipps till 984 222 31. Skriv din e-postadress så skickar vi boken digitalt till dig (Boken är på svenska).

En intensiv och givande vecka börjar gå mot sitt slut. I morgon är vi inne i augusti och jag önskar dig Guds välsignelse.

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: