16 juli 2022

Inför söndagen: Tema: APOSTLADAGEN - Sänd mig


FRÅN EVANGELIERNA
Matt 16:13-20
13 Då Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: "Vem säger folket att Människosonen är?" 14 De svarade: "Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna." 15 Han sade till dem: "Och ni, vem säger ni att jag är?" 16 Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son." 17 Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen. 18 Jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den. 19 Jag skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen." 20 Sedan förbjöd han lärjungarna att tala om för någon att han var Messias.

FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jes 6:1-8
1 I det år då kung Ussia dog, såg jag Herren sitta på en hög och upphöjd tron, och släpet på hans mantel uppfyllde templet. 2 Serafer stod ovanför honom, var och en hade sex vingar: Med två täckte de sina ansikten, med två täckte de sina fötter och med två flög de. 3 Och den ene ropade till den andre:
"Helig, helig, helig är Herren Sebaot, hela jorden är full av hans härlighet." 4 Rösten från den som ropade fick dörrposterna och trösklarna att skaka, och huset blev uppfyllt av rök. 5 Då sade jag:
"Ve mig, jag förgås! Ty jag är en man med orena läppar och jag bor ibland ett folk med orena läppar,och mina ögon har sett Konungen, Herren Sebaot." 6 Då flög en av seraferna fram till mig. I hans hand var ett glödande kol, som han med en tång hade tagit från altaret. 7 Med det rörde han vid min mun och sade: "När nu detta har rört vid dina läppar, har din missgärning tagits ifrån dig och din synd är försonad." 8 Och jag hörde Herrens röst. Han sade: "Vem skall jag sända och vem vill vara vår budbärare?" Då sade jag: "Här är jag, sänd mig!" 

FRÅN BREVEN
1 Pet 2:4-10
4 Kom till honom, den levande stenen, som visserligen är förkastad av människor men är utvald och dyrbar inför Gud. 5 Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap, som skall frambära andliga offer som Gud tack vare Jesus Kristus tar emot med glädje. 6 Det står nämligen i Skriften: Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den skall aldrig komma på skam. 7 För er som tror är den alltså dyrbar, men för dem som inte tror har den sten som byggnadsarbetarna kastade bort, blivit en hörnsten, 8 en stötesten och en klippa till fall. De stöter emot den därför att de inte lyder ordet. Så var också bestämt om dem.
9 Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. 10 Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet.
11 Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen. 12 Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag han uppsöker dem.

FRÅN PSALTAREN
Ps 40:6-12
6 Herre, min Gud, många är de under du har gjort och de tankar du har tänkt för ossIngenting kan liknas vid dig. Jag ville förkunna dem och tala om dem, men de är fler än man kan räkna.

  • 7 Slaktoffer och matoffer vill du inte ha - du har öppnat mina öron - brännoffer och syndoffer begär
    du inte.
  • 8 Därför säger jag: "Se, jag kommer, i bokrullen står det skrivet om mig.
  • 9 Att göra din vilja, min Gud, är min glädje, din lag är i mitt hjärta." 10 Jag förkunnar det glada
    budskapet om rättfärdighet
  • i den stora församlingen. Se, jag tillsluter inte mina läppar, du, Herre, vet det.
  • 11 Din rättfärdighet döljer jag inte i mitt hjärta, om din trofasthet och din frälsning talar jag.
  • Jag tiger inte om din nåd och din sanning för den stora församlingen.
    12 Du, Herre, må ej ta din barmhärtighet ifrån mig,
  • må din nåd och din sanning alltid bevara mig.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: