24 juli 2022

UTMANINGEN: Psalm 89 och 90


Psalm 89 - ETT JUBLANDE FOLK

Bibelläsning: Psalm 89
Läs bibeltexten här

"Saligt är det folk som vet vad jubel är, Herre, i ditt ansiktes ljus vandrar de. I ditt namn gläder de sig alltid, genom din rättfärdighet upphöjs de" (Ps 89:16-17 FB)

Psalm 89 uttrycker en stor tacksamhet till Herren för vem han är och vad han gör: "I evighet vill jag sjunga om Herrens nådegärningar, jag vill låta min mun förkunna din trofasthet från släkte till släkte" (vers 2).

Psalmen beskriver också ett saligt folk och kännetecknen på detta folk:

1/ De vet vad jubel är. (vers 16)
Många människor har lärt sig att klaga, men det saliga folket vet vad det innebär att jubla.

2/ De vandrar i Herrens ansiktes ljus. (vers 16)
Det saliga folket behöver inte vandra i mörkret för Herrens närvaro lyser upp vägen.

3/De gläder sig alltid i Herrens namn. (vers 17)
Det saliga folket vet att Herrens namn alltid är värt vår lovsång och vår glädje, för han förändras inte.

4/De har Herren som sin styrka och prydnad. (vers 18)
Det saliga folket är inte beroende av sin egen förträfflighet utan är ständigt beroende av Guds styrka.

Mannakorn att tugga på under dagen: Tack att jag får glädja mig i dig.

Kommentar:
Författaren till psalmen, esraiten Etan, nämns tillsammans med Heman, som skrev den förra psalmen, som en av de visa männen på Solomos tid (2 Kung 4:31).

Vers 2-18
Lovsång till Gud som hjälpt sitt folk genom många generationer.

Vers 20-37
Här är det Gud som talar. Han lovprisar David som levde i Guds närhet. Samtidigt varnar Herren Davids ättlingar att de kommer att bestraffas om de överger Hans bud.

Vers 38-52
Nu är det esraiten Etan som talar igen i stor nöd: ”Hur länge Herre, ska du hålla dig helt dold” (vers 47).

Psalmen har också en profetisk dimension då den pekar på den kommande Messias som en ättling till David.
Messias ska komma med ”nåd och sanning” (vers 15). Samma uttryck används om Jesus (Joh 1:14). Messias titulerar Herren med orden ”Du är min far” (vers 27; Se också Heb 1:4-5). Hans rike kommer att bestå för evigt (vers 29).


Psalm 90 - ANVÄND DAGARNA VÄL

Bibelläsning: Psalm 90
Läs bibeltexten här

"Lär oss hur få våra dagar är, då vinner vårt hjärta vishet." (Ps 90:12 Bibel 2000)

Vår tid på jorden är inte obegränsad. Det gäller att ta väl vara på tiden. Varje dag är en ny gåva, som aldrig kommer tillbaka. Varje dag kan bara levas en enda gång.

Varje dag har sina speciella möjligheter som vi ska förvalta. Hur använder vi de 24 timmarna som vi får under ett dygn? Hur investerar vi i de 1.440 minuterna vi får under ett dygn? Slösar vi bort dem eller använder vi dem väl?

Psalmen säger oss att vi får visa hjärtan om vi förstår hur få våra dagar på jorden är.

Vår tid på jorden är begränsad. Hjälp oss att investera i den tid som är obegränsad, evigheten.

Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att använda min tid väl.

Kommentar:
Psalmen är en bön av gudsmannen Moses (vers 1). De fyrtio åren i öknen var en mödosam period för Moses. Han fick leda ett folk som gång på gång vände sig bort ifrån sin Gud.

De första verserna talar om Gud som lever från evighet till evighet (vers 1-2). Så är det inte för oss människor. Vårt liv liknas vid växter som blomstrar om morgonen och vissnar på kvällen (vers 3-6).

Moses talar också om Guds vrede över synden (vers 7-9) och hur viktigt det är att använda våra dagar väl eftersom de är så få (10-12).

Psalmen avslutas med en bön att Herren ska förbarma sig över sitt folk, mätta oss med sin nåd och att Guds ljuvlighet ska vila över Hans folk (vers 13-17).


Inga kommentarer: