2 juli 2022

Inför söndagen: Tema - FÖRLORAD OCH ÅTERFUNNEN


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jes 51:1-3

1 Hör på mig,
ni som far efter rättfärdighet,
ni som söker Herren.
Se på klippan,
ur vilken ni är uthuggna,
och på gruvan,
ur vilken ni har grävts fram.

  • 2 Se på er fader Abraham,
  • och på Sara som födde er.
  • Ty medan han ännu var ensam
  • kallade jag honom,
  • och jag välsignade
  • och förökade honom.

  • 3 Ja, Herren tröstar Sion,
  • han ser med medlidande
  • på alla dess ruiner.
  • Han gör dess öken lik Eden,
  • dess ödemark lik Herrens lustgård.
  • Fröjd och glädje
  • skall höras därinne,
    tacksägelse och lovsångs ljud.

  • FRÅN BREVEN
    Ef 2:1-10

    1 Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. 2 Tidigare levde ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner. 3 Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra.

    4 Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, 
    5 också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. 6 Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, 7 för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. 8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, 9 inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. 10 Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

  • FRÅN EVANGELIERNA
    Luk 15:8-10

  • 8 Eller om en kvinna har tio silvermynt och tappar bort ett av dem, tänder hon då inte ett ljus och sopar huset och letar noga, tills hon hittar det? 9 Och när hon har hittat det, samlar hon sina väninnor och grannkvinnor och säger: Gläd er med mig! Jag har hittat silvermyntet som jag tappade. 10 Jag säger er: På samma sätt blir det glädje bland Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig.

  • FRÅN PSALTAREN
    Ps 119:170-176

  • 170 Min bön kommer inför
  • ditt ansikte,
  • rädda mig enligt ditt tal.
  • 171 Mina läppar flödar över av lov,
  • ty du lär mig dina stadgar.
  • 172 Min tunga prisar ditt ord,
  • ty alla dina bud är rättfärdiga.
  • 173 Din hand hjälper mig,
  • ty jag har valt dina befallningar.
  • 174 Jag längtar efter din frälsning, Herre,
  • din undervisning är min glädje.
  • 175 Låt min själ leva,
  • så skall jag lova dig,
  • låt dina domslut hjälpa mig.
  • 176 Jag har gått vilse
  • som ett förlorat får.
  • Sök upp din tjänare,
  • ty jag har inte glömt dina bud.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: