19 juli 2022

DAGENS ANDAKT, den 19 juli



”Ve er, skriftlärda och fariséer, ni hycklare som rengör utsidan av bägaren och skålen, medan de inuti är fulla av vinningslystnad och omåttlighet. Du blinde farisé, gör först bägaren ren inuti, så blir också utsidan ren”.
(Matt 23:25)

Min mamma var en duktig och kunnig husmor. Hon skötte vårt hem på ett fantastiskt sätt, och det mesta jag kan om matlagning, bakning och städning har jag lärt av henne. Ändå var det aldrig någon kadaverdisciplin i vårt hem. Det var verkligen ett hem. Saker fick ligga framme och människor var viktigare än saker. Men mor hade en princip: det skulle vara rent under. Hon sa ofta: ”Bara det är rent under – spelar det inte så stor roll om det är lite rörigt på ytan”.

Så tror jag att det måste fungera också i vårt kristenliv. Vi måste se till att ”det är rent under” att det är rent i våra hjärtan – att vi regelbundet rensar bort sådant som inte får vara i vårt innersta – då spelar det inte så stor roll om det ibland är lite rörigt på ytan i våra liv. katastrofen inträder när vi putsar på ytan och vill framstå som perfekta kristna, men inuti är fulla av uppror, avundsjuka och annat ont.
BÖN
Jesus, tack att jag får be dig om rening i mitt innersta – att jag får bekänna både medvetna och omedvetna synder för dig och ta emot din förlåtelse och rening idag. Tack att jag har ditt löfte på att om jag bara bekänner min synd så är du mer än villig att förlåta.

Inga kommentarer: