3 juli 2022

UTMANINGEN Psalm 80 och 81


 Psalm 80 - GUDS ANSIKTE

Bibelläsning: Psalm 80
Läs bibeltexten här

"Gud upprätta oss, låt ditt ansikte lysa så vi blir frälsta" (Ps 80:4 FB)

Denna bön återkommer tre gånger i psalmen (vers 4, 8 och 20) och den bads under en tid av stora motgångar och prövningar. Man upplevde det som att Gud hade övergett dem och att Herren inte längre hade sitt ansikte vänt mot dem.

Guds ansikte representerar Guds närvaro. Det gav, och ger, en oerhörd styrka och trygghet att veta att Gud finns med i situationen och att han ser och upplever det som jag ser och upplever. Vi har ett behov av att bli sedda.

Då vi medvetet ber att Gud ska vända sitt ansikte till oss och att han ska låta sitt ansikte lysa över oss, ställer vi oss i Guds synfält och vi får uppleva det som alltid är sant: Hans ansikte är vänt mot oss och lyser av kärlek.

Mannakorn att tugga på under dagen: Låt ditt ansikte lysa över mig idag.

Kommentar:
Psalmen är troligen skriven mot bakgrund av assyriernas angrepp på Nordriket Israel. Nordriket erövrades 722 f.Kr.

Israel under storhetstiden liknas vid en vinstock som Herren hämtade från fångenskapen i Egypten (vers 9) och hur Israel slog rot och uppfyllde landet (vers 10). Israel blev stort och sträckte sig från havet till floden,  från Medelhavet till floden Eufrat (vers 12).

”Människosonen” som omtalas i vers 18 är i första hand en bild på Israels folk (jfr 2 Mos 4:22). Folket blir här också en förebild på den kommande Messias, Jesus.

Psalm 81 - HÖR MIN RÖST

Bibelläsning: Psalm 81
Läs bibeltexten här

"...om du ändå ville höra mig" (Ps 81: 9 FB)

I denna psalm möter vi dels Gud, som försöker tala till och vägleda sitt folk, och dels ett folk som är så upptaget med sitt, att de går sina egna vägar utan att lyssna.

Om och om igen vädjar Herren till sitt folk att de ska lyssna till honom:
-Hör mitt folk (vers 9)
-Om du ändå ville höra på mig (vers 9)
-Mitt folk hörde inte min röst (vers 12)
-Om mitt folk ändå ville höra på mig (v 14)

Resultatet av att folket inte lyssnade blev att de fick gå sin egen väg. "Då lät jag dem gå" (vers 13). Vi kan se en parallell här till berättelsen om den förlorade sonen (Luk 15). Det var inte Faderns vilja att sonen skulle lämna hemmet, men han fick gå.

Vi har så lätt att göra upp våra planer och sedan be Gud välsigna dem, i stället för att först söka Guds plan för oss. Men Guds planer är alltid de bästa.

En tidigare general i Frälsningsarmén, John Gowans, sa: "Ta reda på vad den Helige Ande håller på med, och följ med."

Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig Herre att höra då du talar till mig idag.

Kommentar:
Många av psalmerna sjöngs för att påminna folket om hur Gud räddat folket många gånger under historien. Det finns uppgifter på att denna psalm sjöngs varje torsdag i Templet av leviternas kör.

Vers 2-8 är en glädjefylld hyllning till Gud för Hans räddning.

Vers 9-10 innehåller en uppmaning om att lyssna till Herren och att inte tillbe några andra gudar.

Vers 11-17 talar om att Guds folk valde att inte lyssna på Gud och Herren utbrister ”Om mitt folk bara ville höra på mig”.


Inga kommentarer: