29 juli 2022

ÖVERLISTAD AV SATAN – 2 Kor 2

 


Bibelläsning: Andra Korintierbrevet 2
Läs bibeltexten här

"Den som ni förlåter, honom förlåter också jag. Ty det jag har förlåtit, om jag haft något att förlåta, det har jag gjort för er skull, inför Kristi ansikte, för att vi inte skall bli överlistade av Satan. Hans avsikter känner vi till." (2 Kor 2:10-11 FB)

Att inte förlåta andra är att bli överlistad av Satan. Det kanske är lätt att tänka att "hämnden är ljuv". Det kan vara svårt att släppa en oförrätt.

Om vi inte förlåter någon blir vi själva fångade i den situationen.

Om vi inte förlåter andra kan vi inte heller ta emot förlåtelse: "Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser." (Matt 6: 14-15 FB)

Då vi lurar oss själva på Guds förlåtelse - då kan man verkligen tala om att bli överlistad av Satan.

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Hjälp mig att leva i utgivande förlåtelse, så jag inte låter mig överlistas av Satan.

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE


Om förlåtelse - Vers 1-11
I den första delen  av kapitlet talar Paulus om förlåtelse. Han nämner speciellt en icke namngiven person som har skadat andra. Paulus anser att den personen lidit länge nog nu, och att det är dags att förlåta och trösta honom (vers 7).
Till eftertanke:
Då vi inte förlåter andra blir vi överlistade av Satan enligt vers 11. Kan du utveckla den tanken?
Paulus säger vidare att vi alla känner till Satans avsikter (vers 11). Känner du Satans avsikter? Vilka avsikter har han? Är vi lika medvetna om hans verkan bland oss som Paulus verkar vara?

Om hur vi luktar - Vers 12-16
Paulus skriver att vi sprider Guds väldoft som en rökelse där vi går fram (vers 14-15).
Till eftertanke:
-Vi sprider olika doft till de frälsta och till dem som är förtappade (vers 15-16). Försök förklara vad Paulus menar med det.
-Vi kanske också för med oss olika doft in i församlingen som till exempel högfärd, avundsjuka, missunnsamhet. Hur ska vi kunna ´förfina´ den doft vi sprider.

Förfalska Guds ord - Vers 17
Paulus skriver att de flesta förfalskar Guds ord.
Till eftertanke:
Varför vill man förfalska Guds Ord? Vilka förfalskningar är vanliga i vår tid?

Inga kommentarer: