23 juli 2022

Psalm 88 - NERE I HÅLAN


Bibelläsning: Psalm 88

Läs bibeltexten här

"Men jag ropar till dig, Herre, om morgonen kommer min bön till dig." (Ps 88:14 FB)

Psalm 88 är ett rop om hjälp i mörkaste förtvivlan. Psalmisten ser inget ljus. Han känner sig som om han förpassats "ner i hålan".

I fotnoten till denna bibelvers kan vi i Folkbibeln läsa om hålan: "Det hebreiska ordet används om hålrum i marken, som kunde användas som fängelsehålor." (jfr. 1 Mos 37:24 om Josef).

Ibland kan man känna sig "slagen till marken", men psalmisten når inte ens upp till marknivån. Det finns inget positivt i psalmen. Den enda räddningslinan som finns är bönen, ropet, som sänds upp från hålan: "Men jag ropar till dig, Herre, om morgonen kommer min bön till dig."

Det enda hopp som finns är att Gud ser mig och hör mitt rop.

Mannakorn att tugga på under dagen: Gud ser och Gud hör.

Kommentar:
Författaren till denna psalm är esraiten Heman (vers 1). Han var känd som en vis man på Salomos tid (1 Kung 4:31). Troligen var han också den lovsångsledare hos David som nämns i 1 Krön 16:41.

Detta är en av de få psalmer som avslutas utan att ge ett svar eller ge hopp. Det är nattsvart mörker. Men mitt i allt det mörker som omger psalmförfattaren vänder han sig ändå i bön till Gud dag och natt (vers 2).

Inga kommentarer: