10 juli 2022

DAGENS ANDAKT, den 10 juli

 


”Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också”. 
(Matt 6:33)

Ibland kan man både i snabbköpet och i handarbetsaffären se vackra travar av prydliga garnnystan i olika färger. Varje garnnystan är så välnystat och det ser ut som om garntrådarna grupperat sig i olika avdelningar eller stråk runt nystanet. Jag har upptäckt att garnnystan faktiskt är precis så välordnade som det ser ut i affären. Men detta gäller bara om man börjar dra i rätt ände av garnet. Jag har nämligen ibland lyckats börja dra ut garnet från fel håll, ur det prydliga nystanet, och då kan jag tala om, att det prydliga nystanet kan trilskas på ett alldeles otroligt sätt. Har man börjat dra i fel ände får man sedan avsätta åtskilliga timmar till att reda ut härvan.

 Så där är det också i Guds rike. Dagens bibelvers ger oss en tydlig instruktion för hur prioriteringarna i våra liv bör vara, och nyckelordet för denna ordning är naturligtvis ordet först. Börja med att söka hans rike så blir det bra. Om vi först jagar efter ”allt det där andra”, är det som att vi börjar dra i fel ände i garnnystanet. Det blir en enda oupplöslig oreda av allt.

BÖN

Herre, du som vet hur min dag ser ut idag, hjälp mig att söka ditt rike och din rättfärdighet först, innan jag försöker mig på något annat. Tack för att du då vill låta min dag förflyta i ordning och utan en massa trassel som kommer av att jag börjat i fel ände.

Inga kommentarer: