9 juli 2022

DAGENS ANDAKT, den 9 juli



”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, innan du kom ut ur modersskötet gav jag dig ett heligt uppdrag: att vara profet för folken.
(Jer 1:5) 

Annie Chapman dedikerar en av sina böcker till sin man. Hon skriver: ”Till Steve, min make, som får mig att vilja bli sådan, som han tror att jag redan är.” Jag tänker ofta på den där dedikationen med tanke på mitt förhållande till Jesus. Jesus får mig verkligen att vilja bli den människa som han inte bara tror att jag är utan som han har förutsett att jag ska bli.

I dagens bibelord ser vi att Gud hade utvalt Jeremia till att vara profet för folket redan innan han var född. Gud hade förutsett Jeremias väg, och så fick han Jeremia att växa in i den roll, som Gud både hade förutsett och förberett. Och så får vi liksom Jeremia tro och uppleva att ”Han som kallar… är trofast, han skall åstadkomma det”(1 Tess 5:24) 

BÖN

Tack Herre att jag får lita på att du ”är mäktig att föra ditt folk in i det Du har bestämt”. Tack för att du har tänkt och bestämt något underbart för mitt och alla andra människors liv, och att du ser mig som individ, och inte bara som en i gruppen.

Inga kommentarer: