9 juli 2022

Kristendomsundervisningen i den svenska skolan


Claphaminstitutet har just givit ut en forskningsrapport om hur kristendomen framställs i läroböckerna på grundskolan och gymnasiet.

I riktlinjerna för den svenska skolan slår man fast att undervisningen ska vara saklig och allsidig. Forskningsrapporten pekar på att kristendomen i läroböckerna framställs som både osaklig och ensidig. 

I tidningen Dagen skriver man:
De böcker vi studerat är tryckta huvudläroböcker från de fyra ledande läromedelsförlagen: Gleerups, Liber, Natur & Kultur och Sanoma. För mellanstadiet och högstadiet har vi studerat religionsböckerna och för gymnasiet läroböcker i naturämnena. Resultatet är på flera sätt nedslående; många böcker brister på flera punkter i saklighet och allsidighet. Två läroböcker har så allvarliga brister att vi rekommenderar att de inte används i svenska skolor utan att en omfattande revidering görs.

De allvarligaste bristerna 
i religionsböckerna handlar ofta om beskrivningen av Bibeln. Här finns rena spekulationer, som att Maria från Magdala kanske skrev Johannesevangeliet och var gift med Jesus, eller att orsaken till att Jesus kallades Guds son var att dåtidens människor saknade vår tids kunskaper om genetik.

Läs mer i Dagen: https://www.dagen.se/debatt/2022/07/01/nej-jesus-och-maria-var-inte-gifta/

Inga kommentarer: