Bibelläsning: Första Korintierbrevet 11
Läs bibeltexten här
"Först och främst hör jag att det förekommer stridigheter bland er, när
ni möts i församlingen, och delvis tror jag att det är så. Partier måste finnas
bland er, för att det skall visa sig vilka det är som håller provet."
(1 Kor 11:18-19 FB)
Normalt ser vi nog på partibildningar inom församlingen som något negativt. Men
här framhåller Paulus partier som något nödvändigt för att pröva vad som
håller.
Det kanske är så att det är nödvändigt med avvikande tankar för att kunna ta in
något nytt. Vi kan bli berikade av varandras olika syn. Om alla tänkte likadant
blir det ingen växt.
Om vi i församlingen har både karismatiska och kontemplativa kristna, kanske
den viktigaste frågan inte är vem som har rätt, utan vad vi kan lära av andra.
Vi kanske kan bli mer berikade av att försöka förstå hur andra tänker än att
bara koncentrera oss på att vinna debatten.
==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att inte se på alla
som tänker annorlunda som mina motståndare. Hjälp mig också att
förstå var gränsen går för det som jag absolut inte bör acceptera.
ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE
Långt eller kort hår, huvudbonad eller inte
Kapitlet inleds med rättningslinjer för kvinnors och mäns hårlängd och om att
ha huvudbonad eller inte. Det talas också om vad kvinnan ska tänka på då hon
ber eller profeterar, medan man i andra bibeltexter kan läsa att kvinna ska
tiga i församlingen.
Varför ser vi på en del rättningslinjer i Bibeln som normerande för oss idag,
medan vi inte alls försöker följa andra rättningslinjer? Varför ser vi på en
del uppmaningar som kulturella företeelser som inte behöver åtlydas idag, medan
vi ser på andra som viktiga att följa även i våra dagar?
Här följer ett utdrag ur en bok om att tolka Bibeln som jag har skrivit:
"Tolkningsprinciper – kulturellt
Bibelns budskap talar rakt in i många tidsåldrar och
kulturer. Samma ord uppfattas ofta olika då det tas emot i olika kulturer. En
del saker är allmängiltiga och en del saker är specifika för en speciell
kultur. För att kunna avföra vad som är kulturellt färgat kan det vara bra att
använda en del tolkningsprinciper eller tolkningsnycklar.
a) Skilja mellan principen och exemplet
I Rom 16:16 talas det om att hälsa varandra med en
helig kyss.
Principen kan man tänka sig är att visa sin kärlek
till varandra på ett synligt sätt. Exemplet på det var den heliga kyssen. I dag
kan vi kanske uttrycka den principen med
andra exempel.
1 Kor 11 talar om kravet att kvinnan ska bära slöja
Här kan man kanske tänka sig att principen är att inte
uppträda på ett sätt som tar bort uppmärksamheten från Gud då man samlas för
att tillbe genom att bryta kulturella konventioner.
Motiveringen för att kvinnan ska bära slöja är :
-vad som passar sig v.13
-vad som är naturligt v.14
-den ordning eller bruk som förekommer i församlingen
v.16
Vad som passar sig, vad som är naturligt, vad som är
brukligt kan skilja sig från kultur till kultur, från församling till
församling.
Om man i dag skulle lyda uppmaningen bokstavligt i en
svensk frikyrkoförsamling skulle man förmodligen bryta starkt mot principen
även om man följde exemplet.
Det fanns en tid då det väckte uppmärksamhet om en
kvinnlig soldat i Frälsningsarmén uppträdde på plattformen utan bonnett på
huvudet. En del mötesdeltagare skulle säkert störas i sin tillbedjan och bli
irriterade på att soldaten inte följde det som var passande i församlingen.
I dag skulle
det väcka större uppmärksamhet om en kvinna uppträdde med bonnett. I stället
för att vara koncentrerad på tillbedjan kanske någon funderar på vad hon vill
säga med denna demonstration.
b) Entydigt eller flertydigt budskap
Man måste också skilja mellan det som NT bär fram ett
entydigt vittnesbörd om och de ting som NT uttalar sig om på olika sätt.
Då Bibeln bär fram ett entydigt vittnesbörd i en viss
fråga så finns det grund att tro att det budskapet är allmängiltigt för alla
tider och kulturer.
Exempel på entydiga vittnesbörd
-kärleken till Gud och medmänniskor
-personlig etik
-fylleri, sex mm
Då Bibeln ger flertydiga vittnesbörd i en fråga finns
det skäl att tro att anvisningen är situationsbestämd eller kulturellt betingad
och inte allmängiltig för alla tider och kulturer.
Då det gäller kvinnans rätt att tala finns det olika
vittnesbörd. Det finns exempel på tillfällen då kvinnan skall tiga och då
kvinnan ska tala.
Exempel på då kvinnan uppmanas att tiga:
1 Kor 14:34 säger ”…skall kvinnorna tiga vid
sammankomsterna”. Motiveringen till varför kvinnan inte skall tala i
församlingen är ”vad som passar sig” v.35. Som redan är påpekat kan det som är
passande variera från kultur till kultur.
1 Tim 2:12 säger ”Att kvinnan själv undervisar
tillåter jag henne inte”. I den nytestamentliga kulturen hade kvinnan en mycket
underordnad ställning. Det kristna budskapet om att kvinnan i många avseende
var jämlik med mannen var revolutionerande. Många bibeltolkare menar att
kvinnornas unika ställning i den kristna församlingen gjorde att en del kvinnor
missbrukade sin nyvunna frihet pratade sönder gudstjänsten.
Exempel på att kvinnan talar i församlingen
Apg 2:17-18; söner
och döttrar skall profetera
Apg 18:26; Priscilla
och Aquila undervisar om Guds väg
Apg 21:8-9; Filippos
hade fyra döttrar som profeterade
1 Kor 11:5; kvinnan
ber och profeterar i församlingen
Tit 2:3; de
äldre kvinnorna ska vara lärare i goda seder"
(Citat från TOLKNINGSBOKEN sid
32-35. Du kan läsa mer om Tolkningsboken på www.rupeba.se under fliken
"Affären")
Till eftertanke:
Håller du med om ovanstående sätt att avgöra vad som är kulturellt specifikt
eller allmängiltigt? Har du själv andra kriterier för att avgöra vad vi ska
följa och vad vi inte behöver följa?
Rätt nattvardsfirande
Det följande avsnittet i kapitlet
har fått rubriken "Rätt nattvardsfirande" i Folkbibeln. Den form för
måltid som beskrivs här ligger väldigt långt ifrån vad vi brukar benämna
nattvard i våra dagar. En normal nattvard i Sverige idag är inte en måltid utan
mer en högtidlig ceremoni där vi inte äter mat för att bli mätta, utan genomför
en ceremoni för att minnas Jesu lidande och död.
I den beskrivning vi får i detta
kapitel är nattvarden närmast att likna vid ett knytkalas där var och en tar
med sig sitt bidrag till den gemensamma nattvarden. Det Paulus kritiserar här
var att man var och en äter upp sin egen mat och dricker sin egen dryck, så att
några blir mätta och andra går från måltiden hungriga.
Till eftertanke:
Hur kommer det sig att nattvarden har utvecklats från att ha varit en riktig
måltid till att bli en symbolisk måltid? Borde varje måltid vi äter tillsammans
i församlingen eller i familjen vara en "nattvard"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar