18 sep. 2021

Inför söndagen. Tema: Döden och livet

 

FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Jesaja kapitel 26, vers 19-19

Dina döda skall få liv igen,
deras kroppar skall uppstå.
Vakna och jubla, ni som vilar i mullen!
Ty din dagg är en ljusets dagg,
du låter den falla över skuggornas land.

FRÅN BREVEN

Andra korinthierbrevet kapitel 4, vers 7-14

Men denna skatt har jag i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från mig.
Alltid är jag ansatt, men inte kringränd, rådvill men inte rådlös,
förföljd men inte övergiven, slagen till marken men inte förlorad.
Alltid bär jag med mig i min kropp den död som Jesus fick lida, för att också Jesu liv skall bli synligt i min kropp.
Ty jag, som är vid fullt liv, utlämnas för Jesu skull ständigt till att dö, för att också Jesu liv skall bli synligt i min dödliga kropp.
Alltså verkar döden i mig och livet i er.
Jag har samma trosvissa ande som i skriften, där det står: 'Jag tror, därför talar jag.' Också jag tror, och därför talar jag.
Jag vet ju att han som uppväckt herren Jesus skall uppväcka mig med Jesus och låta mig träda fram tillsammans med er.

FRÅN EVANGELIERNA

Johannesevangeliet kapitel 11, vers 28-44

Sedan gick hon hem och kallade på sin syster Maria och viskade: ”Mästaren är här och kallar på dig.”
När Maria hörde det steg hon strax upp och gick för att möta honom.
Men Jesus hade ännu inte kommit in i byn utan var kvar där Marta hade träffat honom.
Judarna som var hemma hos Maria för att trösta henne såg att hon hastigt reste sig och gick ut, och de följde efter i tron att hon gick till graven för att gråta där.
När Maria nu kom dit där Jesus var och fick se honom kastade hon sig för hans fötter och sade: ”Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött.”
När Jesus såg hur hon grät och hur judarna som hade följt med henne också grät blev han upprörd och skakad i sitt innersta,
och han frågade: ”Var har ni lagt honom?” De sade: ”Herre, kom och se.”
Jesus föll i gråt.
Då sade judarna: ”Se, hur mycket han höll av honom.”
Men några av dem sade: ”Kunde inte han som öppnade ögonen på den blinde ha gjort så att Lasaros inte behövt dö?”
Jesus blev åter upprörd och gick till graven. Det var en klipphåla med en sten för öppningen.
Jesus sade: ”Ta bort stenen.” Den dödes syster Marta sade då: ”Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.”
Jesus sade till henne: ”Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?”
De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: ”Fader, jag tackar dig för att du har hört mig.
Själv visste jag att du alltid hör mig, men jag säger detta med tanke på alla dem som står här, för att de skall tro på att du har sänt mig.”
Sedan ropade han med hög röst: ”Lasaros, kom ut.”
Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: ”Gör honom fri och låt honom gå.”

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 107, vers 18-22

De ville inte se åt någon föda
och närmade sig dödens portar.

Då ropade de till Herren i sin nöd,
och han hjälpte dem ur deras trångmål.

Han gav en befallning och botade dem
och räddade dem från graven.

De skall tacka Herren för hans godhet,
hans underbara gärningar mot människor,

de skall frambära tackoffer
och berätta om hans verk med jubel.

(Bibelcitaten är hämtade från Bibel 2000)

Inga kommentarer: