25 sep. 2021

Inför söndagen. Tema: RIK INFÖR GUD

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Andra Moseboken kapitel 32, vers 1-4, 30-35

När folket såg att det dröjde innan Mose kom ner från berget samlades de kring Aron och sade till honom: ”Gör oss en gud som kan gå framför oss! Vi vet inte vart den där Mose har tagit vägen, han som förde oss ut ur Egypten.”
Aron svarade dem: ”Ta guldringarna ur öronen på era hustrur, era söner och era döttrar och kom hit med dem!”
Då tog alla av sig guldringarna som de hade i öronen och lämnade dem till Aron.
Han tog emot guldet av dem och knöt in det i en kappa. Sedan gjorde han en gjuten tjurkalv av guldet. Då ropade de: ”Detta, Israel, är din Gud, som har fört dig ut ur Egypten.” Nästa dag sade Mose till folket: ”Ni har begått en svår synd. Nu skall jag gå upp till Herren och försöka vinna försoning för er synd.” Och Mose gick tillbaka till Herren och sade: ”Detta folk har begått en svår synd, de har gjort sig en gud av guld. Om du ändå ville förlåta deras synd! Utplåna annars mitt namn ur din bok!” Herren svarade Mose: ”Den som har syndat mot mig skall jag utplåna ur min bok. Gå nu och led folket dit jag har sagt dig! Min ängel skall gå framför dig. Men den dag kommer då jag skall gå till rätta med dem för deras synd.” Så straffade Herren folket för att de hade gjort kalven, den som Aron gjorde.

FRÅN BREVEN

Första Johannesbrevet kapitel 2, vers 15-17

Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom.
Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen.
Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt.

FRÅN EVANGELIERNA

Matteusevangeliet kapitel 6, vers 19-24

Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl.
Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl.
Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.
Kroppens lampa är ögat. Om ditt öga är ogrumlat får hela din kropp ljus,
men om ditt öga är fördärvat blir det mörkt i hela din kropp. Om nu ljuset inom dig är mörker, hur djupt blir då inte mörkret.
Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 49, vers 6-12

Varför skulle jag frukta i olyckans tid,
då bedragares ondska omger mig?

De litar till sina ägodelar
och skryter med sin rikedom.

Men ingen kan köpa sig fri
och betala lösen till Gud.

Att köpa sig fri är dyrt,
man kan aldrig betala priset

för att få leva evigt
och inte läggas i graven.

Man ser att de visa dör,
med dåren och narren går de bort
och lämnar sin egendom åt andra.

Graven blir deras hem för evigt,
deras boning för alla tider,
fast de haft jordagods i sin ägo.

(Bibeltexterna är hämtade från Bibel 2000)

Inga kommentarer: