26 sep. 2021

UTMANINGEN 26 sep - Hes 15

 

EN FÖRTORKAD VINSTOCK

Bibelläsning: Hesekiel 15

Läs bibeltexten här

"Du människobarn, på vilket sätt är vinstockens trä förmer än allt annat trä, de grenar som finns på träden i skogen? Tar man virke av den för att göra något nyttigt? Gör man ens en pinne av den för att på den hänga upp något?"  (Hes 15:2-3 FB)

Här beskrivs Jerusalem som en förtorkad vinstock. Profeten beskriver att vinstocken inte har något värde i sig själv. Själva materialet kan inte ens användas för att göra en pinne att hänga upp kläderna på (vers 3).

En vinstock som har förtorkat och som är utan liv har inget värde alls.

Kan samma profetia appliceras på församlingar idag? Finns det församlingar som har förtorkat? Finns det församlingar som en gång hade liv, men som idag endast är en form? Finns det församlingar som idag finner sitt egenvärde i sin speciella form eller sitt speciella material, på samma sätt som en förtorkad vinstock sökte sitt värde i sitt eget trä?

Ja det finns! Må Herren komma och fylla det förtorkade med sitt liv så att vi kan bära mycken frukt! 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Jag är vinstocken och ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra" (Joh 15:5)

_____________________
Innehåll kapitel 15:
Jerusalem, en förtorkad vinstock.

Kommentar:
Här frambär Hesekiel ord från Gud där Jerusalem liknas vid en förtorkad vinstock.
Vinstocken i sig är värdelös. Det enda värde den har är att bära frukt. Om den inte bär frukt saknar den värde och kan bara kastas på elden för att brinna upp.

På samma sätt som den förtorkade vinstocken kastas i elden för att utplånas, så ska det också gå med Jerusalem. Israel ska bli en ödemark för att det handlat trolöst (vers 8).

Till eftertanke:
Man samma sätt som man kan tillämpa bilden om den förtorkade vinstocken på församlingen, kan man också tillämpa den på oss som individer.
- Hur är det med mitt liv? Är jag en förtorkad vinstock? På vilket sätt kan jag bättre bära frukt?

Inga kommentarer: