"Lämna inte Jerusalem utan vänta på vad Fadern
har utlovat, det som ni har hört av mig. Ty Johannes döpte med vatten, men ni
skall om några dagar bli döpta i den helige Ande." (Apg 1:4-5)
I det första kapitlet i Apostlagärningarna talar Jesus om den Helige Ande som
lärjungarna skulle få ta emot om bara några få dagar. Vi ska nu se på
bakgrunden till detta löfte och i kommande lektioner ska vi se på vad detta dop
med den Helige Ande innebär.
Löftet
"...om några dagar bli döpta i den helige Ande."
(Apg 1:5), "Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få
kraft..." (Apg 1:8).
Nu var man nästan framme. Nu skulle det snart ske. Om bara några få dagar. Men
detta var ingen ny plötslig tanke från Guds sida. Gud hade tänkt detta flera
hundra år tidigare. Då Jesus talar om dopet med den Helige Ande säger han: "...vänta
på vad Fadern har utlovat, det som ni har hört av mig" (Apg 1:4).
Fadern hade lovat det för länge sedan och Jesus hade ofta talat om det. Nu var
väntetiden snart slut.
Det som Fadern lovat...
Mer än 700 år tidigare hade Fadern genom profeten Jesaja lovat att utgjuta sin
Ande: "... detta till dess att Anden från höjden blir utgjuten över oss
och öknen blir ett bördigt fält..." (Jes 32:15). Även profeten Joel
bär fram löftet om att Gud ville utgjuta sin Ande över alla människor (Joel
3:1-5). Det är också den profetian från Joel som Petrus citerar i sin predikan
på pingstdagen (Apg 2:17-21).
Johannes döparen introducerar Jesus, när Jesus ska börja sin offentliga
verksamhet. Jesus presenteras på två sätt med två olika uppdrag:
1/ "Se Guds lamm, som tar bort världens synd." (Joh 1:29)
2/ "...han är den som döper i den helige Ande." (Joh 1:33)
Lammet som räddar livet var väl känt sedan den första påsken i Egypten då
lammets blod hade makt att frälsa var och en som tog sin tillflykt till det (2
Mos 12).
Nu säger Johannes döparen om Jesus: Det är han som är det lammet. Det är
han som genom sitt blod ska ta världens synd på sig. Men Fadern upprepar
också genom Johannes löftet om att den Helige Ande skulle bli utgjuten. Och han
säger att det är Jesus som ska göra det: "Han skall döpa
er i den helige Ande och i eld." (Matt 3:11).
Det är dessa två saker som är utgångspunkten för Frälsningsarméns teologi: Blod
och eld. Blodet som frälser från all synd och den Helige Andes eld som ger
kraft till att vara Jesu vittnen på jorden.
Fader hade alltså lovat att utgjuta sin Helige Ande över människorna. Både
genom profeterna i det gamla testamentet och genom Johannes döparen i det nya
testamentet. Också Jesus hade talat ingående om att den Helige Ande skulle
komma.
...det som ni har hört av mig (Apg 1:4)
Den Helige Ande var ett huvudtema när Jesus hade sitt tal till lärjungarna i
Joh 14-16. Jesus säger till och med till lärjungarna att det är det bästa för
dem att han lämnar dem. För först när han har lämnat dem skulle den Helige Ande
komma till dem (Joh 16:7).
I Joh 7:37-39 talar Jesus om det som skulle hända när den Helige Ande skulle
komma över dem. Livet skulle på ett nytt sätt kanaliseras genom lärjungarna.
Jesus liknar det nya livet med strömmar av levande vatten som väller fram från
lärjungarnas inre. Men detta skulle först ske när Jesus förhärligats, fått del
av härligheten.
Apg 1 handlar om slutet av Jesu offentliga verksamhet på jorden. Den första
delen av Hans uppdrag var slutfört. Det skedde på korset då Jesus uttalade
orden "det är fullbordat". Han gav sitt liv för att vi skulle få
leva. Jesus skulle nu bli förhärligad. Han skulle bli upphöjd till Faderns
högra sida. Därefter skulle den Helige Ande bli utgjuten över lärjungarna.
Det första hade skett, det andra skulle snart ske. De skulle bli döpta med den
Helige Ande.
16 sep. 2022
Bibelstudier från Apostlagärningarna. Del 3 av 12
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar