13 sep. 2022

Vad är det som gör att församlingar växer?


Jag skrev i söndags om Carl-Erik Sahlberg (1945-2021).  Han var teol. dr och docent i kyrkohistoria vid Uppsala universitet samt författare till ett stort antal bästsäljande böcker. Under drygt tjugo år arbetade han i S:ta Clara kyrka i Stockholm.

Sahlberg har studerat de stora folkväckelserna från den första apostlatiden till vår tid och ställt sig frågan vad de har gemensamt. I sin bok Miraklet S:t Clara har han definierat nio tillväxtfaktorer som återfinns i de stora folkväckelserna. Vill du veta mer läs kan du läsa boken. Den är på 78 sidor och kostar 119:- + porto.

Det enklaste sättet att köpa den är att Swisha 167:- till 123 117 3301 (119:- för boken och 48:- i porto). Skriv "Clara" och din adress så kommer boken till dig som ett brev på posten.

Det går också att beställa den genom att maila till info@rupeba.se.

Så här skrev Carl-Erik Sahlberg på bokens baksida:

"En solig eftermiddag söder om ekvatorn tycker jag mig se ett mönster för kyrkans framgångsrika missionsperioder. Utifrån denna insikt, som jag tyckte gavs mig, sitter jag i december 1987 på ett flyg från Nairobi till Stockholm. I min ryggsäck har jag med ett manuskript med nio egenskaper om hur man utifrån missionshistoriens erfarenheter kan få domnande och döende församlingar att växa.

Jag får tjänst i S:ta Clara kyrka vid centralstationen och jag lär känna lite av resterna av församlingen – de kan räknas på händernas tio fingrar. Den 3 januari 1989 knäböjer jag vid altaret i sidokapellet, viskar för mig själv ”I Jesu namn”, vänder mig mot de församlade – och ser tre personer där.

Det var starten. Här, mitt i drogområdet, fanns mitt missionsområde. Här fanns det verkstadsgolv där jag kunde få pröva om mina nio lärdomar från missionshistorien kunde appliceras.
Här började resan. Här började arbetet. Här började miraklet."

Carl-Erik Sahlberg



Inga kommentarer: