25 sep. 2022

Tidig söndagsmorgon den 25 september


 Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på tillvaron

Jag tror det började i början av 1970-talet. Det var under den karismatiska väckelsen och hungern efter Guds ord verkade vara omättlig. David Kjellgren och Helge Bergström, två grånade pensionerade frälsningsofficerare, var talare på Bibelhelger som anordnades på Smålandsgården, Timmernabben och på många andra ställen.

Vårt första möte med Bibelhelgerna var 1977. David Kjellgren bad Rut följa med till en Bibelhelg i Timmernabben för att spela piano och ansvara för att leda lovsången. Året efter, 1978, blev Rut och jag, tillsammans med David Kjellgren, inbjudna som talare på en Bibelhelg i Vallersvik som arrangerades av Templet i Göteborg. Den helgen återkom i september varje år under tio år.

Sedan har det bara fortsatt. Vi har varit talare på otaliga Bibelhelger i Norge, Sverige, Island, Färöarna och på många andra platser.

Programmet har ofta varit inledningsgudstjänst på fredagskvällen, bibelstudier under lördagen och lovsångs- och förbönsmöte på lördagskvällen. Avslutningsgudstjänst på söndag förmiddag.

Då jag nu räknar över åren kommer jag fram till att vi har haft dessa Bibelhelger i 38 år! Och jag kan tänka mig att många av er frågar "Hur länge ska de hålla på med dessa Bibelhelger?" Ja det enklaste sättet är att sluta inbjuda oss, för vi arrangerar inga Bibelhelger själva!

Den här höstterminen har vi fyra Bibelhelger. Den första Bibelhelgen har vi redan haft i Ronneby. Där var det Pingstkyrkan och Frälsningsarmén som anordnade helgen tillsammans. Under höstterminen är det också inplanerat ytterligare tre Bibelhelger: Lidköping, Uppsala och Hönefoss i Norge.

Nu kanske det är någon som inte vet vad Hönefoss är. Det är en stad en timmes bilkörning nordväst om Oslo. Det är kåren i Hönefoss som har inbjudit oss, men efter hand har inbjudan gått vidare till hela divisionen. Divisionen heter "Østre divisjon" och består av 23 kårer. Några stora kårer och många mindre kårer.

Vi har inte helt släppt kontakten med Norge. Vi har ju bott och arbetat i Norge tretton år av vårt liv. Först nio år på 1980-talet och sedan fyra år på 2010-talet.

Med önskan om en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky


Inga kommentarer: