4 sep. 2022

Tidig söndagsmorgon den 4 september



Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Det var den här veckan det hände. Sommaren gick över i höst. Mitt i veckan gick vi över från augusti till september. Under veckan tömde vi poolen och la in den för vinterförvaring i garaget. Av det som under sommaren varit centrum för mycket lek, aktiviteter och sköna bad finns nu bara en brun förtorkad fyrkant i trädgården där poolen har stått under sommaren. Men vi lever i förhoppningen att det en gång ska komma en ny vår...

I morse läste jag psalm (106:13+21) som handlar om hur Guds folk glömde bort Guds gärningar och levde som om Gud inte fanns på Gamla Testamentets tid. Men det är inte så mycket bättre i vår tid. Det finns många församlingar som en gång var fulla av glädje och gemenskap men som idag bara existerar som ett förtorkat minne om det som var. Det finns också många kristna som en gång verkligen var fulla av glädje och tacksamhet till Gud, men som idag har förlorat glädjen och överlåtelsen till Gud. Vi lever alla i farozonen att vårt andliga liv förtorkas. Vi måste ständigt, med Guds hjälp, hitta tillbaka till den första kärleken till Gud.

Under veckan har vi också varit med på en samling för ledarna i kårens hemgrupper. Förr i världen kallade man dessa grupper för rotemöten. Idag kan de kallas cellgrupper, bönegrupper eller bibelstudiegrupper. Men kåren i Västerås kallar dessa grupper för hemgrupper. Jag antar att man valt den benämningen för att tydliggöra att det är kårens verksamhet som försiggår i hemmen. Det nya för Rut och mig är att vi har fått förtroende att vara ledare för en av dessa sju hemgrupper.

Under veckan berättade en av sönerna att han spelat padel under dagen. Under spelandet smällde plötsligt till i foten och sedan kunde han inte gå på den foten längre (Av integritetsskäl talar jag inte om vilken av sönerna det var. De har troligen spelat padel alla tre under veckan. I alla fall två av dem). Då sonen senare under dagen sökte hjälp för foten fick han besked att han antagligen drabbats av "Gubbvad". Jag är ju några år äldre än alla mina söner och jag har hittills inte drabbats av några "Gubbåkommor" (I alla fall inte som jag minns, men man glömmer fort nu för tiden). Den förklaring sonen fick var att Gubbvad ofta drabbar dem som varit elitidrottare då de blivit lite äldre och då hänger sig åt en annan sport. Så det negativa var att han drabbats av gubbvad och det positiva var att han blev diagnosticerad som före detta elit-idrottare.

- Vill du veta mer om vad padel är kan du läsa här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Padel

- Vill du veta mer om vad Gubbbvad är kan du läsa här: https://skadekompassen.se/skador-sjukdomstillstand/gubbvad-bristning-vadmuskeln/

- Vill du veta hur man håller sig levande som kristen kan du läsa här: http://folkbibeln.it/?book=ps&chapter=1&verse=1

Med önskan om en välsignad ny höstvecka
/Peter Baronowsky

Inga kommentarer: