25 sep. 2022

UTMANINGEN: Psalm 116 och 117


Psalm 116 - ATT INFRIA LÖFTEN

Bibelläsning: Psalm 116
Läs bibeltexten här

"Jag vill infria mina löften till Herren inför hela hans folk" (Ps 116:14 FB)
 
Psalmen är en tacksägelsepsalm för Guds räddning ur stora problem. Två gånger i psalmen återkommer orden: "Jag vill infria mina löften till Herren" (vers 14 och 18).
 
Och jag får fråga mig: Vilka löften har jag givit till Herren?

Ta en stund och be Gud påminna dig dessa löften. Skriv ner det du blir påmind om. Tala med Herren om hur du uppfyller dem idag. Lyssna på vad Han vill påminna dig om.
 
Du kanske vill ge nya löften idag? Skriv i så fall ner också dessa.
 
Då du blev frälst bekände du Jesus som Herre i ditt liv (Rom 10:9). Hur uppfyller du det löftet i dag? Hur kan du leva just den här dagen så att detta löfte infrias?

Mannakorn at tugga på under dagen: Jag vill infria mina löften till Herren!

Kommentar:
Psalmen innehåller flera profetiska anspelningar på Jesu lidande, död och uppståndelse. ”Jag tror, därför talar jag” (vers 10) citeras i 2 Kor 4:13-14 som talar om Jesu uppståndelse från de döda. Jesus sjöng denna psalm tillsammans med sina lärjungar efter påskmåltiden (Matt 26:30) innan han började sin vandring mot korset. Psalmen talar om den nöd han går igenom (vers 3) och att han var fast besluten att uppfylla sina löften (vers 14 och 18) och att hans död är dyrbar i Guds ögon (vers 15).


Psalm 117- NÅD OCH SANNING, IGEN!

Bibelläsning: Psalm 117
Läs bibeltexten här

"Lova HERREN, alla hednafolk, prisa honom, alla folk! Ty hans nåd är väldig över oss, och HERRENS sanning varar i evighet. Halleluja!"  (Ps 117 FB)

En del psalmer är korta. Detta är en av de kortaste. Den består bara av två verser.

Men även om psalmen är kort har den ett viktigt budskap. Den innehåller en uppmaning till alla människor att prisa Gud och den talar om varför: Han kom med nåd och sanning! (vers 2. jfr Joh 1:14).

Nåden är väldig och Guds sanning består i evighet. Guds nåd och sanning går hand i hand. Därför ska vi lova honom.

Mannakorn att tugga på under dagen: Lova honom som kom med nåd och sanning.

Kommentar:
Den första versen uppmanar oss och alla andra människor att lovprisa Gud.
Den andra versen talar om varför vi ska lovprisa Gud.

Vers 1 citeras av Paulus i 1 Kor 15:11 som en profetia om missionen bland hedningarna.


Inga kommentarer: