24 sep. 2022

Inför söndagen. Tema: ETT ÄR NÖDVÄNDIGT


FRÅN NYA TESTAMENTET
Matt 11:28-30
28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. 29 Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. 30 Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."

FRÅN GAMLA TESTAMENTET
1 Kung 17:8-16
8 Då kom Herrens ord till Elia. Han sade: 9"Stig upp och gå till Sarefat, som hör till Sidon, och stanna där. Se, jag har befallt en änka där att ge dig att äta." 10 Han steg upp och gick till Sarefat. När han kom till stadsporten, fick han där se en änka som samlade ved. Då ropade han till henne: "Hämta lite vatten åt mig i kärlet, så att jag får dricka." 11 När hon gick för att hämta det, ropade han efter henne: "Tag också med dig en bit bröd åt mig." 12 Men hon svarade: "Så sant Herren, din Gud, lever, jag har inte en kaka bröd, utan bara en näve mjöl i krukan och litet olja i kannan. Jag håller just på att samla ihop ett par vedpinnar och skall nu gå hem och laga till det åt mig och min son. Vi skall äta det och sedan dö."

13 Då sade Elia till henne: "Var inte rädd. Gå och gör som du har sagt. Men laga först till en liten kaka åt mig och bär ut den till mig. Laga sedan till åt dig och din son. 14 Ty så säger Herren, Israels Gud: Mjölet i krukan skall inte ta slut, och olja skall inte fattas i kannan fram till den dag då Herren låter det regna på jorden." 15 Då gick hon och gjorde som Elia hade sagt. Hon hade sedan att äta en lång tid, hon själv och han och hennes husfolk. 16 Mjölet i krukan tog inte slut och olja fattades inte i kannan enligt det ord som Herren hade talat genom Elia.

FRÅN BREVEN/APOSTLAGÄRNINGARNA
Apg 4:32-35
32 Skaran av dem som trodde var ett hjärta och en själ, och ingen enda kallade något av det han ägde för sitt, utan de hade allt gemensamt. 33 Med stor kraft frambar apostlarna vittnesbördet om Herren Jesu uppståndelse, och stor nåd var över alla. 34 Ingen av dem led någon nöd. Alla som hade jord eller hus sålde vad de ägde och bar fram vad de hade fått för den sålda egendomen 35 och lade ner betalningen för apostlarnas fötter. Och man delade ut åt var och en efter vad han behövde.

FRÅN PSALTAREN
Ps 123
1 En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon upp till dig, du som bor i himlen.

  • 2 Som en tjänares ögon
  • ser på sin herres hand,
  • som en tjänarinnas ögon
  • på sin frus hand,
  • så ser våra ögon upp till Herren, vår Gud,
  • till dess att han ger oss sin nåd.
  • 3 Var oss nådig, Herre,
  • var oss nådig.
  • ty vi har fått utstå mycket förakt.

  • 4 Vi har fått utstå de säkras hån och de högmodigas förakt.
  • (Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: