24 okt. 2021

Dagens andakt den 24 oktober

 


”…men verkligheten själv är Kristus” (Kol 2:17)

Om du varit på teatern eller operan någon gång, har du säkert, precis som jag fascinerats av de fantastiska kulisserna som byggts upp på scenen. Allt är så verklighetstroget – en husfasad, en brunn en gata, ja en hel stad. Du kan ibland verkligen få en känsla av att du befinner dig, mitt uppe i en verklig händelse. Vid ett studiebesök på operan i Oslo för många år sedan, fick jag komma nära sådana här kulisser och då blev det så tydligt, att det som från salongen såg ut som djup och perspektiv, egentligen bara var en illusion.

Ibland är människornas liv som ett teaterstycke. Det utspelar sig på en scen. Allt verkar vara riktigt, sant och fint, men när man kommer dem inpå livet, förstår man att det som man trodde var djup och perspektiv i deras liv, bara var kulisser.

Dagens bibelord talar om verkligheten  -  det sanna livet, som bara finns i Jesus Kristus. Det är bara när vi släpper in honom i våra liv som livet verkligen får en mening, och inte bara blir ett teaterstycke som utspelar sig under några år, för att sedan glömmas bort.

BÖN

Herre, hjälp mig att leva idag i den verklighet som bara finns i livet tillsammans med dig. Tack att du vill ge mål och mening åt mitt liv idag. Jag inbjuder dig, och jag ber dig att vara med i allt som sker i mitt liv idag.

Inga kommentarer: