23 okt. 2021

Inför söndagen. Rema: SAMHÄLLSANSVAR

 

FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Jeremia kapitel 29, vers 4-7

”Så säger Herren Sebaot, Israels Gud, till alla de deporterade som han fört bort från Jerusalem till Babylonien:
Bygg er hus och bo i dem. Plantera trädgårdar och ät frukten från dem.
Ta er hustrur och avla söner och döttrar, ta hustrur åt era söner och ge era döttrar åt män, så att de föder söner och döttrar. Bli flera där, inte färre!
Gör allt för att den stad jag har deporterat er till skall blomstra, och be till Herren för den. Ty dess välgång är er välgång.

FRÅN BREVEN

Romarbrevet kapitel 13, vers 7-10

Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han skall ha: skatt, tullar, respekt, vördnad.
Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen.
Buden 'Du skall inte begå äktenskapsbrott', 'Du skall inte dräpa', 'Du skall inte stjäla', 'Du skall inte ha begär' och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: 'Du skall älska din nästa som dig själv.'
Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.

FRÅN EVANGELIERNA

Matteusevangeliet kapitel 22, vers 15-22


Då gick fariseerna bort och kom överens om att försöka få fast honom för något han sade.
De lät sina lärjungar och några av Herodes anhängare söka upp honom och säga: ”Mästare, vi vet att du är uppriktig och verkligen lär oss Guds väg. Du faller inte undan för någon och ser inte till personen.
Säg oss vad du anser: är det rätt eller inte att betala skatt till kejsaren?”
Jesus märkte deras onda avsikt och sade: ”Hycklare, varför vill ni sätta mig på prov?
Visa mig ett mynt som man betalar skatt med.” De räckte honom en denar,
och han frågade: ”Vems bild och namn är det här?” —
”Kejsarens”, svarade de. Då sade han till dem: ”Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud.”
När de hörde detta blev de häpna. De lät honom vara och gick sin väg.

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 40, vers 14-18


Jag ber dig, Herre, befria mig!
Herre, skynda till min hjälp!

Skam och smälek må drabba alla
som vill beröva mig livet.
Låt dem vika tillbaka med vanära,
de som vill mig ont.

Må de rysa av skam,
de som nu skrattar hånfullt åt mig.

Men alla som kommer till dig
skall jubla av glädje över dig.
De som längtar efter din hjälp
skall alltid säga: ”Herren är stor.”

Jag är betryckt och fattig.
Herre, skynda till mig!
Min hjälp och min räddare är du.
Min Gud, dröj inte!

(Bibeltexterna är hämtade från Bibel 2000)

Inga kommentarer: