16 okt. 2021

Utmaningen 16 okt - Hes 36

 

NI SKA ÅTER GRÖNSKA OCH BÄRA FRUKT

Bibelläsning: Hesekiel 36
Läs bibeltexten här

"Men ni, Israels berg, skall åter grönska och bära frukt åt mitt folk Israel, och de skall snart komma tillbaka" (Hes 35:8 FB)

Mitt i alla domsord över kringliggande folk och förnedrande behandling av Israel kommer löftet om en väckelse. Guds folk ska åter grönska och bära frukt.

Då folket runt omkring ser vad som händer med Guds folk, kommer de att inse att det är Herrens verk: "Då skall de folk som är kvar runt omkring er inse att jag, HERREN, åter har byggt upp det som var förstört och på nytt planterat det som var ödelagt. Jag, HERREN, har talat det, och jag skall göra det."  (vers 36).

Men för att folket ska kunna se Guds verk i Guds folk behövs en personlig väckelse och rening från synd hos Guds folk. Var och en individuellt och tillsammans: "Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud. Jag skall frälsa er från all er orenhet. Jag skall kalla fram säden och låta den bli riklig" (vers 26-29)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag ber att människor åter ska komma till tro då de ser Guds djupgående verk i Guds folk. 

_________________
Innehåll kapitel 36:
Återupprättelse av Guds folk

Kommentar:
Hesekiel får tala ord av hopp och framtid för ett folk som sitter i fångenskap i Babylon.

Profetian handlar naturligtvis fram mot den dagen de fångade i Babylon ska få återvända hem och på nytt bygga upp Jerusalem och få landet att grönska.

Men det pekar också långt fram i historien då judarna efter många generationer och efter att de varit utspridda över hela jorden äntligen får återvända till sitt land (vers 19). Gud själv ska hämta hem sitt folk från alla länder och föra dem till deras land (vers 24). Den profetian uppfylldes 1948 då staten Israel återupprättades efter att inte existerat i många hundra år.

Men det pekar också fram mot det nya förbundet på pingstdagen då lärjungarna blev fyllda med den Helige Ande (vers 26-27).

Till eftertanke:
Vi lever fortfarande i uppfyllandet av Jesu löfte inför pingstdagen: "Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns" (Apg 1.8). Och löftet gäller alla: "Det ska ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min Ande över alla människor" (Apg 2:17).
- Har du tagit emot Guds löfte i ditt liv?

Inga kommentarer: