16 okt. 2021

Inför söndagen Tema: Att leva tillsammans

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Rut kapitel 2, vers 8-12

Då sade Boas till Rut: ”Hör på, min dotter! Gå inte bort och plocka ax på någon annan åker, utan stanna kvar och håll dig till kvinnorna här.
Du ser var de skördar, följ efter dem! Jag har sagt till karlarna att inte röra dig, och blir du törstig, så gå bara till krukorna och drick av vad de har öst upp.”
Då föll hon ner med ansiktet mot marken och sade: ”Hur kan du vara så god mot mig och bry dig om mig, fast jag är en främling?”
Boas svarade: ”Jag har hört talas om allt vad du har gjort för din svärmor sedan din make dog, och hur du har lämnat dina föräldrar och ditt hemland och begett dig till ett folk som du inte kände förut.
Må Herren löna dig för vad du har gjort, ja, må Herren, Israels Gud, ge dig allt vad du förtjänar, när du nu har kommit för att söka skydd under hans vingar.” —

FRÅN BREVLITTERATUREN

Apostlagärningarna kapitel 9, vers 36-43

I Joppe fanns det bland lärjungarna en kvinna som hette Tabita, på grekiska Dorkas. Hennes liv var fyllt av goda gärningar och frikostighet mot de fattiga.
Vid den här tiden blev hon sjuk och dog, och man tvättade henne och bar upp henne på övervåningen.
Lydda ligger inte långt från Joppe, och då lärjungarna hörde att Petrus var där skickade de dit två män och bad honom komma över till dem så fort som möjligt.
Petrus följde genast med. När han kom fram förde de honom upp på övervåningen, där alla änkorna samlades kring honom och gråtande visade honom de skjortor och mantlar som Dorkas hade gjort medan hon ännu var bland dem.
Petrus sade åt alla att gå ut och föll sedan på knä och bad. Så vände han sig mot den döda och sade: ”Tabita, stig upp!” Hon öppnade ögonen, och när hon såg Petrus satte hon sig upp.
Han räckte henne handen och hjälpte henne att resa sig. Sedan kallade han in de heliga och änkorna och lät dem se hur hon stod där levande.
Händelsen blev känd i hela Joppe, och många kom till tro på Herren.
Petrus stannade någon tid i Joppe hos Simon, en garvare.

FRÅN EVANGELIERNA

Markusevangeliet kapitel 3, vers 31-35

Nu kom hans mor och hans bröder. De stannade utanför och skickade bud efter honom.
Det satt mycket folk omkring honom, och de sade: ”Din mor och dina bröder är här utanför och söker dig.”
Jesus svarade dem: ”Vem är min mor och mina bröder?”
Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: ”Det här är min mor och mina bröder.
Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.”

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 68, vers 5-7

Sjung till Guds ära, lova hans namn,
hylla honom som rider på molnen!
Herren är hans namn, jubla inför honom,

de faderlösas fader, änkornas försvarare,
Gud i sin heliga boning.

Gud ger de ensamma ett hem
och de fångna frihet och lycka,
men upprorsmännen får bo i öknen.

(Bibelorden är hämtade från Bibel 2000)

Inga kommentarer: