Lektion 10 – Helgelse, att ge upp och ta emot
Innan vi går vidare kommer här några sammanfattande
kommentarer då det gäller tjänstegåvorna (Lektion 8 och 9).
1.
När vi blir födda på nytt, blir vi inte bara kristna
som enskilda individer. Vi blir också insatta i ett större sammanhang, i
församlingen som är Kristi kropp.
2.
I församlingen finns många olika uppgifter och
funktioner. De fem tjänstegåvorna i Ef. 4 är mycket viktiga, men det finns
många fler, till exempel tjänsten att hjälpa och tjänsten at styra (1 Kor
12:28).
3.
Alla kristna är kallade att gå in i olika
uppgifter och tjänster.
4.
Många, kanske till och med de allra flesta, har
en kombination av flera tjänster. Paulus var till exempel profet och lärare i
Antiokia (Apg 13:1).
5.
Våra tjänsteuppgifter kan förändras över tid. I
Apg 13 var Paulus profet och lärare i församlingen. Från och med vers 4
förändras hans tjänst till att bli apostel (Apg 14:4).
Vatten och ande
”Ni har lämnat ert
förra liv och lagt av den gamla människan som går under, bedragen av sina
begär, och ni förnyas nu till ande och sinne. Ni har iklätt er den nya
människan, som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och
helighet.” (Ef 4:22-24)
I vår utveckling som kristna finns det ständigt något vi
måste lägga av oss och något vi ska ikläda oss, något att lämna och något att
få. Redan vid de första stegen när vi blir födda på nytt finns detta med. Att det
gamla och ta emot det nya . Jesus säger i sitt samtal med Nikodemus: ”Den som inte blir född av vatten och ande
kan inte komma in i Guds rike” (Joh 3:5).
Vatten använder vi
för att bli rena. Det talar om vår rening från synden: ”… för att helga den (församlingen) , sedan han renat den genom vattnets bad, i kraft av ordet.” (Ef
5:26). Det talar om det vi måste lämna för att bli födda på nytt. Vi måste vara
villiga att göra oss av med synden.
Anden är det nya
vi tar emot när vi blir födda på nytt. Guds Ande kommer in i oss och vi blir
ett tempel för den Helige Ande.
Ge upp – Ta emot
Det är på samma sätt i fortsättningen av det nya livet, i
helgelseprocessen. Att helga har redan i Gamla Testamentet två betydelser (2
Krön 29:5 + 15-18):
1.
Helga
ifrån. Rena från orenhet. Ta bort allt som inte skulle vara där.
2.
Helga
till. Överge sig, inviga sig till Gud. Komma in i ett nytt förhållande till
Gud.
Det är viktigt att vi upplever båda dessa sidor då vi
vandrar med Jesus:
1.
Det vi inte ska göra, det vi ska lämna och
2.
Det vi ska göra, det nya vi ska komma in i
Israels barn blev kallade ut från fångenskapen i Egypten och
kallade in i det förlovade landet.
De lämnade det gamla. De övergav fångenskapen. Men den
första generationen gick inte in i det nya, där Gud hade lovat ett rikt land,
ett land med överflöd. De blev stående mitt emellan det Gud kallade dem från och
det Gud kallade dem till.
Tragedin var ett faktum. De missade den glädje de hade i
Egypten (många gånger längtade de tillbaka till det gamla livet) och de missade
också den glädje som Gud hade förberett för dem i det förlovade landet. De
stannade mitt emellan. Resultatet blev ett torrt ökenliv.
Klä av – klä på
I Efesierbrevet 4:22-24 läser vi om att lägga av och att klä
på. När vi blir kristna lägger vi av många saker och vanor (vers 22). Dessvärre
stannar det där för många människor istället för att komma in i förnyelsen
(vers 23) och klä på sig den nya människan (vers 24). Kristenlivet blir då bara
ett negativt ”låt bli att göra” i
stället för att fortsätta in i det positiva ”gör detta istället”.
Romarbrevet 12:1 talar om att vi ska ge oss helt över till Gud. I vers två ser vi de båda sidorna i denna process. Den negativa sidan: ”anpassa er inte efter denna världen”, och den positiva ”låt er förvandlas”.
Om vi bara lever i den negativa sidan och inte går in i den
positiva sidan som talar om förnyelse, då blir vårt kristenliv som en torr
ökenvandring. Vi missar både den glädje som världen ger och den glädje som
finns i Guds rike.
Bli fylld av Anden
Efesierbrevet 5:18 visar oss också dessa två sidor. Den
negativa ”Berusa er inte med vin”,
och den positiva ”låt er i stället
uppfyllas av Anden”.
Den första delen, den negativa att inte dricka sig full av
vin, har kristenheten i stort sett klarat bra. Det finns naturligtvis undantag,
men som helhet har vi nog klarat det bra. Om vi låter det andra ske, det
positiva, att bli uppfyllda av anden kommer det säkert att väcka en törst hos
många som ser det. En törst efter något som är bättre än vin. Då kommer många
säkert att förstå att kristenlivet inte bara är att låta bli att göra vissa
saker, men framför allt att bli fylld av något som är värt att satsa sitt liv
på.
Frågor för samtal och självstudium
1.
Samtala om de sammanfattande kommentarerna om
tjänstegåvorna.
a.
Ge exempel på andra viktiga uppgifter i Kristi
kropp
b.
Samtala om kombinationen av tjänstegåvor (De
flesta människor kan säkert fungera mer eller mindre bra i flera olika
tjänstegåvor)
c.
Samtala om hur tjänster kan förändras över tid
(Behovet kan göra att jag måste fungera i en tjänst som kanske inte passar bäst
för mig)
2.
Samtala om de två betydelserna av att helga.
Helga från något och helga till något. Hur kan vi praktiskt uppleva dessa två
sidor?
3.
Vad blir resultatet om vi bara upplever den
första negativa betydelsen av ordet? Är det vanligt?
4.
Vad sker om vi bara upplever den andra positiva
sidan av helgelsen?
5.
Vad kan vi göra för att bättre lyda uppmaningen
”Låt er uppfyllas av Anden”?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar