15 nov. 2022

Dagens andakt den 15 november

”… så är det med ordet som kommer från min mun: det vänder inte fruktlöst tillbaka utan gör det jag vill och utför mitt uppdrag.” (Jes 55:11) 

Jag var bara 18 år, och jag var inte en personligt kristen. Jag reste ensam med Greyhoundbussen tvärs över Amerika, från öst till väst. Det tog tre dygn, och många intressanta människor, som reste kortare sträckor kom och satte sig vid sidan av mig under bussresan. De flesta var öppna och samtalade gärna med flickan från Sverige. De flesta har jag glömt. Men henne minns jag väl. En flicka i min egen ålder. Jag minns inte hur hon såg ut. Jag minns inte hur vi började prata, men jag minns att hon var katolik och att hon vittnade för mig om Jesus. Jag var ju uppvuxen i ett kristet hem, och kände till det hon pratade om, men tyckte mest att det var pinsamt. Men hennes vittnesbörd etsade sig fast i mitt inre, och jag ville en dag bli som hon.

Kvinnan var i sextiårsåldern. Nu ville hon prata om det, som min mor hade frågat henne när hon var en liten flicka. Mor hade frågat henne i ett sammanhang om hon var frälst, och mors omsorg om den lilla flickans eviga väl hade följt henne genom hela livet.

Orden från Guds mun, de som kommer ut ur vår mun när vi är villiga att vittna om honom, tränger djupt in i människors hjärtan. Orden skapar en oro som inte kan stillas förrän Gud själv får ta plats i deras liv. Dessa ord vänder inte fruktlöst tillbaka, utan gör det Gud vill och utför hans uppdrag.

BÖN

Herre hjälp mig idag att förmedla dina ord till andra. Jag ber med sångens ord:

Tag min tunga, lös den du,
Helga mina läppar nu,
Så att jag må prisa dig,
Tala vad du bjuder mig!

(Frances R Havergal 1874)

Inga kommentarer: