2 nov. 2022

Dagens andakt den 2 november

 

”… och vishet är att göra allt på bästa sätt….” (Pred 10:10b) 

Gårdagens bibelord handlade om vikten av att slipa eggen när den har blivit slö, för om man inte gör det, lurar man lätt sig själv och får anstränga sig mer än nödvändigt. Vi talade i andakten om vikten av att regelbundet återvända till Kristus så att vi kan hålla oss ”uppdaterade”. Bibelordet från igår fortsätter med de ord som utgör dagens bibelord. De slår fast, att det vi talade om igår är vishet, allt annat är ovist.

 Jag fick en kokbok av en av mina många gudfruktiga mostrar. På första sidan i boken hade hon som vanligt skrivit ett bibelord. Hon gav aldrig bort någonting utan att skicka med ett bibelord. Och det bibelord hon skrivit i kokboken var just orden ”vishet är att göra allt på bästa sätt”. Hon var själv duktig på att laga mat och ville väl överföra något av sina kunskaper till mig, och så var hon mån om att jag inte skulle slarva iväg, utan utföra matlagningens grundarbeten väl.

Orden från kokboken har följt efter mig i livet, och jag påminns om dem i allt vad jag gör, om det handlar om matlagning eller om det handlar om att förbereda mig för att undervisa eller predika. Och om jag någon gång frestas att slarva över grundarbetet, förberedelserna eller researchen, så brukar jag bli påmind om de här orden. Det är inte vist att försöka hitta genvägar. Ett gott arbetsresultat kräver ett gott förberedelsearbete.

BÖN

Jesus hjälp mig idag att göra allt mitt arbete på bästa sätt. Tack att du finns med och vill visa mig vad som är vishet i det arbete som jag har att utföra idag.

Inga kommentarer: