4 nov. 2022

Dagens andakt den 4 november

”Låt Kristi frid råda i era hjärtan, den som ni kallades till som lemmar i en och samma kropp. … Låt Kristi ord bo hos er i hela sin rikedom och med all sin vishet… Låt allt vad ni gör i ord eller handling ske i herren Jesu namn och tacka Gud fadern genom honom.”
(Kol 3:15-17)

Dagens bibelord innehåller tre ”Låt” i betydelsen tillåt. Låt Kristi frid råda, låt Kristi ord bo hos er och låt allt vad ni gör i ord eller handling ske i herren Jesu namn. Av dessa tre uppmaningar tror jag att det är svårast att följa den första om att låta Kristi frid råda i våra hjärtan.

Bibelordet påstår faktiskt att det är vi som bestämmer. Och visst kan vi hålla med om att det är vår sak att bestämma om vi ska läsa Bibeln eller låta bli, och vi kan hålla med om att det är vår sak att bestämma om vi ska släppa in Jesus i det vi säger och gör, eller utestänga honom. – Men friden i våra hjärtan, kan vi verkligen bestämma över den? Är det inte så att när tråkiga händelser inträffar, skapar det oro i vårt inre? Är det inte så att friden kommer när alla omständigheter runt oss är i balans?

Guds ord menar att det inte är så. Och vi har säkert alla mött människor, som levt under mycket svåra förhållanden, men ändå kunnat ha frid i sitt inre, och vi vet att det finns människor, som ytligt sett haft tillgång till alla livets fördelar, men som ändå inte haft frid i sitt inre.

Bibeln kopplar friden i vårt inre till vår tro ”Om ni inte har tro ska ni inte ha ro” (Jesaja 7:9).  Tron skapar ro, medan otron skapar oro. ”Känn ingen oro. Tro på Gud och tro på mig” (Joh 14:1).

BÖN

Jesus, jag vill låta din frid råda i mitt hjärta idag. Jag vill tro på dig och din makt att lösa problemen i mitt liv. Jag vill också läsa ditt Ord och leva min dag nära dig.

Inga kommentarer: